Mój drogi Abuanie, niestety nie masz do końca racji. Według modelu Richarda Bartle (zapewne dobrze znanego większości graczy zainteresowanych "bebechami" gier), mamy 4 typy graczy. Nie każdy czerpie radość i widzi sens w TYLKO W PK
Podstawowy typ gracza to „społecznik” – ich jest najwięcej.
Kod: Zaznacz cały
Społecznikami są osoby, które grają w gry nie po to by zdobywać punkty i wgrywać, by dążyć do bycia najlepszym – to oczywiście lubią i sprawia im satysfakcję (jak każdemu) – nie jest jednak akurat dla tej grupy motywatorem do działania. Społecznicy wybierają gry towarzyskie po to, aby poznawać nowych ludzi i budować relacje. Dla nich najważniejsze jest wchodzenie w interakcję, wymienianie się informacją, wiedzą, doświadczeniem. Osoby tego typu chętnie budują swoje profile i systematycznie je uzupełniają, zamieszczają swoje zdjęcia, dodają znajomych, chętnie przeglądają profile innych osób. Nastawieni są na współdziałanie. Samą grę traktują jako środek do budowania relacji społecznych z innymi, a nie jako grę samą w sobie.
- Tutaj chyba opis mówi wszystko za siebie. Chodzi o tworzenie relacji z innymi graczami - bez znaczenia gdzie. (w sensie, nie trzeba stać na poczcie
)
Zdobywca – lubi tablice wyników/ rankingi…
Kod: Zaznacz cały
Zdobywcy to osoby o dość wysokiej samoocenie i motywacji do osiągania najwyższych rezultatów. Zdobywca bierze udział we wszystkich grach, w których będzie mógł rywalizować z innymi graczami i zdobywać trofeum. Jest przekonany, że we wszystkim najlepiej sobie poradzi i osiągnie zawsze zamierzony cel. Problemem dla zdobywcy jest jego porażka w grze. Gdy okaże się, że nie będzie najlepszy, szybko się wycofuje, a winą za swoje niepowodzenie obarcza samą grę i traci zainteresowanie dalszym graniem. Gdy jednak będzie odnosił swoje sukcesy okaże się wiernym fanem, a nawet można by rzec fanatykiem. Będzie opowiadał o tej grze z ogromnym zaangażowaniem i zachęcał innych potencjalnych konkurentów do wzięcia w niej udziału. Niestety dla osób budujących gry, ten typ graczy nie jest ideałem – nie wszyscy mogą być najlepsi.
- Expienie najwyższego lvlu
- Zbieranie na najdroższy temblak w grze
- Maxowanie swojego mapnika
- Robienie reputacji na poczcie
- Wbijanie najwyższej ceny na liście gończym
- Bycie na topie bilansu
- Zbieranie wiedzy (maxowanie bibliotek, maxowanie "obejrzeń"
Odkrywca – jego pasją jest odkrywanie, doświadczanie nowości…
Kod: Zaznacz cały
Odkrywca to typ gracza, który przenosi się w wirtualną rzeczywistość po to, aby odkrywać coraz to nowe „tajemnice” gry. Nie rywalizuje z innymi na punkty i nie interesuje go miejsce w rankingu. Buduje swoją wartość na podstawie odnalezionych i nieznanych innym poziomów, płaszczyzn, funkcji gry. Jest to osoba, która może setki razy rozgryzać tę samą gę, to samo zadanie, aby znaleźć w nim jakieś klu, jakąś nieuświadomioną innym wiedzę, informację. Zabłyśnie w towarzystwie, gdy będzie mógł opowiedzieć innym o swoich odkryciach i wywoła na ich twarzach zdziwienie, fascynacje dla swojego odkrycia.
- Mapowanie nowych terenów
- Oglądanie wszystkich opisów w poszukiwaniu smaczka (szkielet smoka na dnie jeziora, krew jednorozca we flakoniku).
- Poszukiwanie smaczków u npców (np. znalezienie wątku u npca, który nie jest questem ale opowiada jakaś historie i prowadzi nas do innych npcy, które opowiadają coś dalej).
- Szukanie ukrytych itemów (np buklak ukryty w pewnych gorach po przeszukaniu pewnego miejsca).
- Szukanie nowego gatunku zioła, którego nikt nie widział jeszcze (ponoć są?)
Zabójca – to typ gracza, który zdarza się najrzadziej…
Kod: Zaznacz cały
Ten typ gracza podobnie jak zdobywca dąży do zwycięstwa. Lubi rankingi, tabele wyników, zdobywanie punktów. Od zdobywcy wyróżnia go jednak podejście do gry. Zabójca, zwany też niszczycielem, za wszelką cenę dąży nie tylko do zwycięstwa (jak zdobywca), ale przede wszystkim do unicestwienia rywali. Tym większą ma satysfakcję z gry im bardziej uda mu się pokazać innym, że wyeliminował swoich przeciwników. Dla niego ranking ma sens gdy pokazuje nie tylko liczbę zdobytych punktów za osiągnięte cele typu, np. zdobyte poziomy, czy rozwiązane zagadki, ale powszechnie dostępna informacja obrazująca ilu graczy udało mu się wyeliminować z gry.
- Tutaj dobrym przykładem była radość z utraty przez wroga 30% expa. Obecne 10% nie jest już takie radosne
- Spalenie gildii
- Zabranie komuś rzeczy z wozu, żeby go zniechecic (daje namiastke, ale na bezrybiu...)
- Zabranie komuś plecaka z rybami (daje namiastke)
Oczywiście temat można rozwijac bez końca i analizować pod kątem Arkadii. Miejcie też na uwadzę, że podałem przykłady czynności pasujących subiektywnie w naszych realiach do danego typu gracza
Kod: Zaznacz cały
Wg Bartley’a rzadko zdarzają się gracze, którzy byliby przedstawicielami stricte jednego z wyżej wymienionych typów. Wg Gabe Zichermann’a i Christopher’a Cunningham’a (Grywalizacja Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych) najczęściej każdy gracz łączy w sobie różne typy i tak dla przeciętnej osoby podział typów przedstawia się następująco:
W 80% społecznik
W 50% odkrywca
W 40% zdobywca
W 20% zabójca
Mam nadzieję, że otworzyłem Ci troszkę oczy na pewne sprawy