Podstawowa lektura -
http://wikipedia.arkadia.rpg.pl/view/Zawody#Bojowe.
Zawody nie polegają na jednym schemacie. Posiadają zróżnicowane zestawy umiejętności, które nie ograniczają się do speca, umów broni oraz umów defensywnych. Umiejętności drużynowe często stanowią o prawdziwej sile zawodu, podobnie spostrzegawczość, tropienie, ukrywanie się, czy inne cuda.
To też, że dwa zawody mają parowanie i uniki nie oznacza, że obydwa będą je miały na podobnym poziomie. Jedne radzą sobie w defensywie lepiej, inne gorzej. Główna umiejętność barbarzyńcy to parowanie, nie uniki, ale wciąż prezentuje się ona znacząco gorzej, niż parowanie w wykonaniu Miecznika. Nie jest to zawód o silnej defensywie.
A z uderzeniami specjalnymi to jeszcze osobna bajka. Porównywać spec miecznika, a spec strażnika, to jak porównywać Rafgarta z community managerem League of Legends. Miecznik przede wszystkim tłucze i jego uderzenie jest uderzeniem czysto ofensywnym, wytrącenie strażnika to spec defensywny. Wytrąca broń u wroga. Jak się ładnie polosuje, to po wytrąceniu broni możemy zrobić dodatkowe kuku, ale obrażenia wciąż są wyjątkowo niskie.
Miecznikiem możesz sktuecznie expić solo, strażnikiem położysz silniejszych przeciwników, ale na pewno nie w ekspresowym tempie - exp będzie zwyczajnie wolny.
To zatem co mogę polecić, to przeczytać raz jeszcze opisy wszystkich zawodów i wybrać sobie taki, który pasować będzie do preferowanego stylu gry, a najlepiej jeszcze historii/charakteru postaci. Jeżeli naprawdę chcesz latać sam - strażnika z pewnością sobie odpuść, chyba, że lubisz pokręcone wyzwania. Gladiator to fajny zawód do samotnego latania, korsarz, miecznik, może fanatyk - choć ten również posiada niższe umiejętności defensywne. Podobnie barbarzyńca, mimo że on akurat położy silniejszych przeciwników 1v1, gorzej z grupami.