Em może to nie drobny pomysł, ale..
Mamy na arce ustawienie rozdziel 6 pkt
i zazwyczaj gracze ze stażem więcej niż dwa tygodnie, lub znajomymi ustawiają 222000 z różnymi kombinacjami.
Moja propozycja:
Zabranie playerom możliwości dysponowania przyrostami.
Dodanie opcji automatycznego rozdysponowania expa od początku zgodnie z przyrostami. (wymuszone/dobrowolne/czy jakie tam)
-> Od początku przyrosty zgodnie z profilem rasy.
np: dla człowieka
P 20 20 20 20 20 20
C 20 20 20 20 20 20
-> W momencie dołączania do AJ wyostrza cechy optymalnie do zawodu
człowiek + zawód milicjanta bretońskiego (przykładowo)
P 30 30 30 10 10 10
C 50 50 50 20 20 20
-> W miarę zdobywania kolejnych lvl przyrosty zmieniają się automatycznie z cech bojowych na mentale.
wyexpiony człowiek + zawód milicjanta bretońskiego
C 55 55 55 40 40 40
W wypadku zmiany zawodu exp jest rozliczany jakby zawód był wzięty od czasu wyexpienia "rasy". Gracze którzy nie odebrali zawodu od NPC objęci będą dławikiem.
Czyli teoretycznie z jakiegoś mocarnego da się zrobić uczonego w jeden dzień.
Plusy:
- Doświadczenie leci w miarę równomiernie.
- Wybieranie rasy dla RPG, a nie cech

- Zgon na wysokim lvl mniej boli (bo w końcu to tylko mentale)
- Nie trzeba robić sekonda żeby pobawić się z innymi cechami.
- Wyrównanie szans (ogry z maxem sily i zr)
- Zniesienie durnego dławika, na pożyteczny dławik.
- Zbieżne z aktualna polityką pro noob
Możliwe modyfikacje
-> elitarkom więcej idzie w mentalne więc ciężej wyexpic mocną postać.
-> Wprowadzenie opcji do zawodów:
- wojskowych: Oficer (więcej mentali), Żołnierz (więcej bojówek)
- ukrywaczy: Zabójca/Szpieg
- mentalistów: Uczony/Odkrywca
-> Znaczne zwiększenie wymagań "cechowych" na trenowanie umów. Typu: Bez odważnego nie będziemy mieli walki w szyku na pobieżnie. Halfy sobie nie poprzełamują, ale łatwiej będzie im się ukrywać.
Problemy
-> Co zrobić z wytrenowanymi umami spadną/zostają?
- w obrębie tego samego zawodu myślę powinny zostawać