Arkadia 2019

Forum wieści z Arkadii.
Awatar użytkownika
Lieselotte
Posty: 87
Rejestracja: 19 maja 2017 19:34

Re: Arkadia 2019

Post autor: Lieselotte »

W sumie odchodząc nad chwilę od sprawy samych kar za zgony, to problem obecnie istnieje również w swoistej stagnacji, która pojawia się od pewnego momentu naszej gry. Bo tak naprawdę co robić dalej w momencie, kiedy udało się nam już dostać do upragnionej gildii, wytrenować umiejętności i zrobić "wielce"? Odkładając erpega na bok, a patrząc pod kątem samej mechaniki muda:
  • expić dalej można, ale wbicie kolejnego poziomu zajmie pół roku lub rok, a jak nam padnie net, to stracimy cały ten wkład - nudy, brak motywacji
  • przejście po pobliskich magikach i wyjęcie kilku daje satysfakcję, ale trochę mniejszą, gdy robimy to po raz setny w tej samej formie - nudy, brak motywacji
  • walki z najtrudniejszymi npcami na Arkadii nie są przystosowane do poziomów graczy - nudy, brak motywacji
  • exp w grupach w większości przypadków jest nieopłacalny, bo postępy łatwiej wbić w dwójkę na kamiennych, niż w szóstkę na banitach, zasłaniając się wzajemnie i przełamując - nudy, brak motywacji
  • zdobywanie monet jest łatwe i nieszczególnie jest po co - nudy, brak motywacji, novigrad płacze
  • w pvp trudno jest kogoś zabić przez ułatwienia ze zdobywaniem expa i formą, gildie są zamknięte - nudy, brak motywacji, regres
  • niektóre gildie mają super ciekawe rozwiązania kodowe (budowanie statków) lub chociażby majaczące widmo jakiejkolwiek marchewki (idlowanie templarki), inne nie mają nic - nudy, brak motywacji
Oczywiście można by tutaj pisać za Rafgartem o tym, że gra się będzie nudzić po iluś tam latach gry, ale moim zdaniem wynika to z nadmiernego jej spłaszczenia. Doszliśmy do Arkadii w trybie soft fantasy, gracze zaczynają powoli wymagać trybu unicorn fantasy, ale jest to moim zdaniem jedynie błędne stawianie diagnoz. Potrzebne są zmiany, dla których tłem będą zawsze dwa pytania:
  • Czy wprowadzona zmiana da graczom coś do roboty na dłuższy czas, czy da im jakiś realny cel, o który warto będzie się starać?
  • Czy wprowadzona zmiana sprawi, że większość graczy będzie się dzięki niej lepiej bawić?
Zupełnie przykładowo - zawody elitarne. Czy przywrócenie zawodu rycerza, zabójcy trolli i tancerza wojny dla trzech gildii na krzyż byłoby ok? Dla części graczy tak, bo mieliby jakiś nowy cel do osiągnięcia dla swoich postaci. Dla innej części graczy również tak, bo koloryt na Arkadii byłby dla nich ważniejszy, niż jakakolwiek równowaga na mudzie. Ale większość graczy znowu by narzekała, że niektórzy dostali przesadzone zabawki, co napędza kolesiostwo i inne patalogie. Lepsze rozwiązanie? Dać bonus w gildiach dla kilku osób najwyżej postawionych w hierarchii. +5% umiejętności w broni, +5% umiejętności defensywnych, +10% siły speca, czy jakieś dodatki do umów związanych z profilem gildii, może podmienione opisy tu i tam. Zaraz by się ożywiła polityka wewnętrzna stowarzyszeń, gracze mieliby cele do których chcieliby dążyć, a nawet wymarłe stowarzyszenia pewnie dość szybko znalazłyby nowych graczy, którzy rwaliby się do przejęcia sterów.

I pod podobnym kątem warto też patrzeć moim zdaniem na resztę problemów. W chwili obecnej łatwiej tak naprawdę jest expić nawet w pojedynkę, niż w grupie. Bo nie trzeba czekać na innych, można zrobić przerwę kiedy się chce, można tutaj pobić się trochę dłużej do złej, a potem pójść poobierać ziemniaki, kiedy postać odpoczywa, jak to ktoś pięknie napisał. Ale może warto byłoby dać o wiele większy exp dla graczy, którzy właśnie będą w dużych grupach? Chociażby tylko po to, żeby gracze mieli ten mały cel każdego dnia - połączyć się w większą grupę z innymi, obudzić kolegów z gildii, a może wyjść z inicjatywą do sojuszników? Wejść w jakąkolwiek interakcję z innymi. A więcej dużych drużyn chodzących po świecie, czy siedzących na expowiskach to więcej szans na drużynowe pvp. Większe ryzyko, większy wysiłek, ale i większa nagroda - wszystko na swoim miejscu.

I tak dalej, moje magiczna sentencja w dyskusji na dziś - gracze potrzebują mieć cele, małe i duże.
Awatar użytkownika
Lumen
Posty: 102
Rejestracja: 31 mar 2018 00:31

Re: Arkadia 2019

Post autor: Lumen »

Więcej expa nie jest rozwiązaniem problemu przepakowanych lvli, rozbalansowanego magikowania w 2 osoby, czy etatowania w 5.
Do zabawy w magiki czy pvp starczy b.dośw/zwiedził/wielce. Expi się to max miesiąc, zgona odexpia w tydzień. PvP na b.dośw/zwiedził/wielce vs b.dośw/zwiedził/wielce wyglada dokladnie tak samo jak na widzial/legenda vs widzial/legenda z tą różnicą, że na wyexpienie tego drugiego poświęca się pol roku, rok, dwa trzy, a traci w pare sekund.

Podsumowując wcześniejszą notkę: wystarczą dwie mało inwazyjne zmiany kodowe - i jest w miarę normalnie i fajnie, bo już teraz wystarczy miesiąc, zeby postać była grywalna i do magikow i do etatow i do pvp z umami gp i wyidlowanymi 4 tygodniami zawodu:
- potężny dławik na expa powyżej wielce narzędzie do unormowania poziomów postaci w grze i nie ograniczające przy tym potrzeby expa niektorych - cały czas jesli ktoś chce lub potrzebuje może expic i prędzej czy poźniej do tej legendy dotrzeć oraz ją utrzymać.
- cios w plecy na pvp zeby reanimowac wykastrowane pk

Idąc ciut dalej zmiana trzecia, bardziej inwazyjna i stanowiąca już jakieś wyzwanie kodowe oraz narzucająca większe ograniczenia na graczy, czyli dodanie proponowanych wyżej tagów graczy i stowarzyszeń:
- pvp, non pvp, gp przy założeniu, że wszystko można miec w opcji najbardziej niebezpiecznej i najbardziej ryzykowanej czyli pvp. Jeśli się ktoś w pvp nie bawi to mu nie potrzeba bojowych magikow czy bojowych zawodow, bo niby po co? Jesli chce innego rodzaju gry to zaklada sobie postac pod ten rodzaj gry/
Awatar użytkownika
Lieselotte
Posty: 87
Rejestracja: 19 maja 2017 19:34

Re: Arkadia 2019

Post autor: Lieselotte »

- potężny dławik na expa powyżej wielce narzędzie do unormowania poziomów postaci w grze i nie ograniczające przy tym potrzeby expa niektorych - cały czas jesli ktoś chce lub potrzebuje może expic i prędzej czy poźniej do tej legendy dotrzeć oraz ją utrzymać.
1. Ponownie - karanie zaangażowanych za to, że grają i że są skłonni poświęcić grze więcej czasu, jeszcze nigdy żadnej grze online nie wyszło na dobre.
2. Masa graczy utraci jedną z kluczowych czynności, którą wykonują w nawet po kilka godzin dziennie. Mało tego, część graczy specjalnie po to wyjmuje magiki, żeby właśnie lepiej expić. Zmiana szybko wyludniłaby grę.
3. To rozwiązanie mogłoby mieć sens, gdyby Arkadia sama w sobie była o wiele bardziej rozbudowana i miała o wiele więcej elementów znanych z klasycznych gier MMORPG. Ale to raczej nigdy nie nastąpi. Jeżeli wszyscy będą mieli te same umy i te same poziomy, które odrobić będzie można relatywnie szybko, to gra dość szybko stanie się pustą wydmuszką bez jakichkolwiek możliwości progresu postaci.
Awatar użytkownika
Tuko
Posty: 37
Rejestracja: 10 mar 2016 12:24

Re: Arkadia 2019

Post autor: Tuko »

c) brak nasycenia lokacji jakością. Mało miejsc do siedzenia, mało pojemników, mało npców, którzy faktycznie coś wnoszą do świata i reagują na wydarzenia.
Staramy się nasycać Arkadię jakością cały czas. Dodawane są niemal co chwila nowe itemy/npce/lokacje, tylko nie wszystko gracze znajdują od razu (a na pewno nie wszyscy)
miejsca do siedzenia - zdecydowana większość zgłaszanych propozycji siedzenia/leżenia na danej lokacji jest rozpatrywana pozytywnie i w miarę na bieżąco dodawana.
mało npców - czytając to aż się uśmiechnąłem :)
a) Na forum jest wątek, w którym można zgłaszać nowe npce - ostatni zgłoszony w nim projekt jest chyba z 2011 roku.
b) Wszystkie zgłoszenia nowych npcy przesłane nam na mudzie w ostatnim roku, mógłbym policzyć na palcach jednej ręki i to nawet, jeśli by mi kilka z nich obcięto.

Jeżeli chcecie, żeby na Arkadii pojawiały się unikalne npce z unikalnymi itemami, to zgłaszajcie gotowe projekty z opisami, zamiast marudzić na ich brak na forum. W Banku Opisów są poradniki jak to robić z przykładami. Czasem taki projekt musi zaczekać, bo albo jest kolejka, albo zechcemy umieścić go w innym miejscu, ale na pewno żaden z nich nie ginie.
Crer
Posty: 205
Rejestracja: 03 sty 2015 09:09

Re: Arkadia 2019

Post autor: Crer »

Rozmawiałem dziś z moim znajomym, który odszedł z Arkadii jakiś czas temu. Dodam, że był świetnym graczem, ważną postacią - lubianą i szanowaną. Do tej pory uważam, że Arkadia tylko straciła na jego odejściu.

Pozwolil mi zacytować swoje wypowiedzi:

Kod: Zaznacz cały

Jak czytałem ten temat na forum...
"Lvl cap zniechęci ekspiarzy do gry!"
A  kto ich w ogóle chce na Arce?
Co oni wnoszą?
Co społeczeństwu Arkadii daje ekspienie kilkanaście godzin dziennie z telefonu?
To, że potem taki XXX idzie i atakuje kogoś jak leci za brak prawa jazdy, bo to szczyt możliwości jego erpega?

Kod: Zaznacz cały

Obecna Arkadia nie ma do zaoferowania nowemu graczowi niczego.
Każda kolejna zmiana jest albo zupełnie nieistotna (notatki.), albo wspiera idloekspienie z telefonu.
Nowy gracz, logując się na Arkę ma do wyboru:
a) erpegować, ale właściwie już nie ma z kim, bo nawet poczty są wyludnione, poza tym z telefonu ciężko się pisze,
b) ekspić, iść do gildii, rozwijać się, ale też w pewnym momencie odbije się od ściany, bo ani go nikt w gildii nie awansuje na żadne stanowisko jak nie będzie wiedział kim ten ktoś jest, ani nie dadzą mu prowadzić pve czy pvp, bo mu nie ufają, osoby dowodzące gildiami są w większości te same od kilkunastu lat, a erpeg (jeśli gdziekolwiek się pojawia) służy im tylko do przenoszenia rilowych animozji/symaptii,
c) ekspić, żeby zwiedzać, mapować, poznawać świat, ale tutaj też odbije się od ściany idla i strachu przed zgonem, bo z jednej strony nikt nie będzie chciał ryzykować dla kogoś zgona, a z drugiej Arkadia jest balansowana pod najsilniejsze postacie, więc musi dużo ekspić, ale jak nie nadąży za najlepszymi botami, to i tak będzie mu to ciągle uciekać.
I to jest właśnie problem - gracze.
I mechanika wspierająca idlowanie.
Brak kar za mieszanie światów i żenujące erpegi.
Kiedyś zostawiłeś postać, to było prawie 100%, że będzie zgon.
Teraz zostawiasz postać, to masz niebota.
To też jest problem.

Kod: Zaznacz cały

Kiedy widziałeś ostatnio kogoś poniżej zwiedził?
Po co są w ogóle te niższe lvle?
Nawet na jakieś gobliny w Wittenhausen potrzeba zawód i kawał świata, żeby płynnie szło.
Nic dodać, nic ująć...
Awatar użytkownika
Lumen
Posty: 102
Rejestracja: 31 mar 2018 00:31

Re: Arkadia 2019

Post autor: Lumen »

Lieselotte nie wiem czemu postrzegasz dlawik na expa jako karę - jeśli ktoś chce to może orac te "niebotogodziny" do późnej starości i tracic je w pare sekund, rzucac gre i plakac nad zyciem. Nikt mu tego orania nie zabiera, jemu z reguły i tak jest obojętne bo i tak tylko i wyłącznie idloexpi z pracy, nie lazi na pk i lazic nie zacznie bo sie boi, ze straci swego expa albo (w przypadku braku kary za zgon) "nie ma sensu" bo przecież emocji nie ma. To gracz ktoremu wisi gra, to gracz, ktory expi bo robi to od 20 lat, Arka jest tlem, okienkiem w pracy i niczym wiecej. Jeśli ktoś się czuje ukarany za swoją bierność i znudzenie grą to sory.

edit
Jak czytałem ten temat na forum...
"Lvl cap zniechęci ekspiarzy do gry!"
A kto ich w ogóle chce na Arce?
Co oni wnoszą?
Co społeczeństwu Arkadii daje ekspienie kilkanaście godzin dziennie z telefonu?
To, że potem taki XXX idzie i atakuje kogoś jak leci za brak prawa jazdy, bo to szczyt możliwości jego erpega?
Cytat z Crera i jego rozmówcy oddaje idealnie to co chciałam napisać powyżej. Idloexpiarz nic nie wnosi ale wymaga, zeby go zabawiać.

Idąc dalej:

Zywa Arka, ta pekująca, padająca, zabijająca, łażąca na wielkie wyprawy i robiąca coś więcej niż idloexp to lvle poniżej, na których bawi się równie dobrze i które nie są wymagające dla gracza pod względem poświęconego czasu. W tej chwili też masz ludzi z tymi samymi lvlami tylko, że te lvle pozwalają magikować w 2 osoby (o co ludzie się wkurzają) isc na etat w 5 (o co tez ludzie sie wkurzaja) i byc kompletnie biernym w pk bo pk jest nudne jak flaki z olejem, bo się ludzie boją utracic 2 lata expa. Przestałoby być nudne jeśli tracisz tydzien. To niewielka strata i niewielka cena za próbę podjęcia ryzyka.
W proponowanym pomysle gracze pvp moga sobie wyciagac bojowe magiki i expic szybciej by byc ciut silniejszym - jesli chcą i mają swiadomość, że strata expa wyżej jednak boli nieco bardziej niż na wielce. Nikt im tu nie zabiera możliwości magikowania czy etatow. To gracze non pvp, neutralni, odgrywajacy kupcow, karczmarzy czy wymierajace elfy w gildiach do takiego a nie innego odgrywania stworzonych bojowych magikow nie potrzebuja. Potrowa rownie dobrze moga zaciukac zwyklym srebrem. Taki typ postaci po prostu.

Masz ochote miec wszystko idziesz do gildii pvp obarczonej ryzykiem, masz ochote miec swiety spokoj od pk i wojen oraz full umow na zawodzie niebojowym idziesz do gildii niebojowej - ciagle mozesz expic, ciagle mozesz zdobyc magiki i je sprzedac dalej, ciagle mozesz uzyc magikow niebojowych, ciagle wyjmujesz etat. Nie wiesz kim chcesz byc jak dorosniesz - jestes gp, masz swiety spokoj i mozesz sobie wyidlowac 50 czy 75% zawodu niebojowego. Przykro mi ale nie mozesz miec wszystkiego jesli nie piszesz sie na ryzyko. Cos za cos no i nikt nie powiedzial, ze masz grac tylko jedna postacia. Mozesz miec trzy do kazdego typu gry.


Dokładnie o to mi chodziło
Ghorza
Posty: 4
Rejestracja: 02 sty 2019 19:31

Re: Arkadia 2019

Post autor: Ghorza »

Jak dla mnie może być jak jest. Brakuje tylko jednej rzeczy:
postepy zeruj
Trochę chore że trzeba się przereagowywać żeby nieboty zresetować.
Awatar użytkownika
Lus
Posty: 45
Rejestracja: 17 wrz 2017 20:34
Lokalizacja: Varahia

Re: Arkadia 2019

Post autor: Lus »

Tuko pisze: 04 sty 2019 12:25 Jeżeli chcecie, żeby na Arkadii pojawiały się unikalne npce z unikalnymi itemami, to zgłaszajcie gotowe projekty z opisami, zamiast marudzić na ich brak na forum. W Banku Opisów są poradniki jak to robić z przykładami. Czasem taki projekt musi zaczekać, bo albo jest kolejka, albo zechcemy umieścić go w innym miejscu, ale na pewno żaden z nich nie ginie.
Dzięki za odpowiedź, nie spodziewałam się, że ktoś się do tego odniesie, więc bardzo się cieszę. :) Jeśli taka informacja spływa od czarodziejstwa, to jakakolwiek praca nad opisywaniem nabiera sensu i daje motywację. No i słowo się rzekło - zamierzam dorzucić coś od siebie w zgłoszeniach na mudzie, skoro pojawiło się zielone światło. ;) Będę liczyć do 100...


Co do ildoexpiarzy, podpisuję się pod wypowiedziami Lumen i Crera. I Rafgart sam gdzieś to napisał, czyli - "robimy wszystko, by Arkadia stała stabilnie, a wy oczekujecie od nas, żebyśmy jeszcze was zabawiali?". Ten wątek, jak i ten z sondą to faktycznie zrobił się miszmasz poglądów, bo co człowiek to inne pomysły. Są trafione i nietrafione, są mądre i niezbyt. To jest odwieczne prawo dyskusji i ścierania się poglądów, a ścierają się, bo jeszcze jednak graczom wciąż zależy, a to przecież dobrze. Wydaje mi się, że dosyć spora część osób podsuwa POMYSŁY, ROZWIĄZANIA celem wypracowania kompromisu. Natomiast ci idloexpiarze wysuwają POSTULATY o wprowadzenie czegoś/oddanie im czegoś/ułatwienie im czegoś. I to spora różnica. Są osoby, które naprawdę logują się tylko na wbicie niebotów, zaczepiani na mudzie nie odpowiadają, w zasadzie prowadzą swój własny singleplayer. I uszczęśliwianie tego targetu to chyba nie jest dobra droga.

Więc odpowiadając na tak postawione pytanie: ci, którzy chcą się bawić i tak zabawiają się sami, proszą ewentualnie o pomoc w tym w postaci wsparcia kodowego, lub próbują zaangażować się w przyciągnięcie większej ilości graczy. Zaś znudzeni ziemniaczaną grą i tak będą z drugiego okienka wbijać nieboty w pracy i jojczyć, że znuw im coś zabierajo.

Zaś odniosę się jeszcze do tego:
Shast pisze: Jedyne problemy jakie widzę i czytam, to problemy graczy, bo coś im nie pasuje. Bo jeden chciałby pvp, ale cios w plecy słaby, bo inny chciałby stołek, ale ktoś na nim siedzi i pierdzi etc.
Jeśli naprawdę tak odczytałeś mój post, to albo nastąpiło zwarcie na etapie przetwarzania informacji, albo jestem kompletnie beznadziejna w pisaniu. Opisałam problem, gdzie osoby niegrające a zajmujące jakieś wpływowe stanowisko blokują grę innym. Jeśli dla ciebie to płacz o stołek, to ja chyba już zamilknę. :?
Awatar użytkownika
Lieselotte
Posty: 87
Rejestracja: 19 maja 2017 19:34

Re: Arkadia 2019

Post autor: Lieselotte »

Idloexpiarz nic nie wnosi ale wymaga, zeby go zabawiać.
Założenie wyciągnięte z czapki i walka ze strawmanem, tyle powiem.

Arkadia osiągnęła sukces i "przeżyła" inne mudy dzięki dwóm elementom:
  • Świetnemu wykorzystanie formuły LPMUD, utworzeniu gry klimatycznej, wysoce immersyjnej, umiejscowionej w dwóch świetnych uniwersach, pozbawionej widocznych wszędzie cyferek i punkcików, w której erpeg jest nakazany,
  • Agresywnemu systemowi zdobywania expa i utracie go przy śmierci, co stanowiło o ogromnych emocjach płynących z gry. Exp w tej grze jest kluczowym elementem progresu postaci i jedynym, który podlega fluktuacji bez pełnej kontroli gracza, co oznacza, że gra, nawet bez wychodzących regularnie dodatków, rozszerzeń i zmian w mechanice muda, wciąż posiada w sobie element niewiadomej.
I widzę, że w postrzeganiu tych kluczowych założeń się tutaj nie zgadzamy i inaczej je pojmujemy, więc mam wrażenie, że dalsza dyskusja nie ma sensu.
Awatar użytkownika
Lumen
Posty: 102
Rejestracja: 31 mar 2018 00:31

Re: Arkadia 2019

Post autor: Lumen »

Lieselotte Arkadia przeżyła inne mudy tylko dlatego, że była najstarsza i największa.

Barsawia była o niebo bardziej klimatyczna z o wiele wiekszym naciskiem na klimat i to zarówno ze strony wizów jak i graczy. Zjebkę się dostawało za nieklimatyczne odzywki i rzeczy, które na Arce przechodzą bez mrugnięcia okiem.
Agresywny system expa i jego utraty był i na Nightalu i na Barsawii, ba tam nawet dłużej niz tutaj. Dodatkowo na Barsawii nie było umów powyżej gp, a emocje towarzyszące walkom ogromne. NIkt nie miał też elitarek ;)

edit
Lus - super notka i dobre podsumowanie "kluczowych założeń".
Wydaje mi się, że dosyć spora część osób podsuwa POMYSŁY, ROZWIĄZANIA celem wypracowania kompromisu. Natomiast ci idloexpiarze wysuwają POSTULATY o wprowadzenie czegoś/oddanie im czegoś/ułatwienie im czegoś. I to spora różnica. Są osoby, które naprawdę logują się tylko na wbicie niebotów, zaczepiani na mudzie nie odpowiadają, w zasadzie prowadzą swój własny singleplayer. I uszczęśliwianie tego targetu to chyba nie jest dobra droga.
Bardzo ale to bardzo tak.
Zablokowany