Dostępność Arkadii

Forum techniczne Arkadii.
Lirin
Posty: 2
Rejestracja: 12 mar 2018 10:45

Dostępność Arkadii

Post autor: Lirin »

Witajcie!


Ten temat kieruje głównie dla zarządzających Arkadią ale i dla graczy, którzy chcieliby to skomentować czy wyrazić swoją opinie.

Grałem w życiu w wiele MUD-ów, większość to zagraniczne i muszę powiedzieć, że w wielu dostępność dla osób niewidomych jest mocno brana pod uwage. Arkadia, mimo, że nie ma problemów w większości z tym, by osoba niewidoma mogła się po niej poruszać całkiem swobodnie (wymaga czasu i nieziemskiej cierpliwości. :P) ma kilka wad, które mocno utrudniają grę.

Po pierwsze oficjalny klient który, o zgrozo, nie nadaje się do niczego z punktu widzenia osoby która w ten czy inny sposób pozbawiona została wzroku (wiecie, tak się czasem zdarza. :D)
Ja używam Mushclienta lub częściej VIPmuda (Klient napisany z myślą o ślepych) który pozwala na całkiem nie złę skryptowanie z czym miałem pewien pomysł jakiś czas temu. Chciałem stworzyć olbrzymi soundpack pozwalający np. na to, by zanim screen reader (Apka do odczytu zawartości ekranu) odczytał, że już umarliśmy dwa razy odtworzył dźwięki oznajmiające wyjścia z lokacji, ilość przeciwników a także wiele innych rzeczy takich jak muzyka przypisana do miast i innych miejsc i pełne udźwiękowienie walki tj. ciosy, bloki itd.
Wiem, że wiąże się to z olbrzymim nakładem pracy ale jako sound designer, perkusista, klawiszowiec i wokalista miałbym odpowiednie możliwości by tego dokonać. Problem polega na tym, żę ciężko w Arkadii zrobić odpowiednie triggery jako, że tam jest zbyt wiele zmiennych. To jest oczywiście piękne i dodaje klimatu lecz sprawia, że coś takiego nie jest możliwe.

Kolejna sprawa z której zdałem sobie sprawe to to, że góry Sine dla przykładu sporo się zmieniły od czasów kiedy widziałem je (tzn. tak mi się wydaje, czasem coś mogę przeoczyć. :) )
długi czas temu. Nie widać wyjść z lokacji a prawda jest taka, że większość z was używa map z których ja korzystać nie mogę. Nie byłoby to aż tak problematyczne gdyby nie fakt, że jeden zły ruch i giniesz marnie w odmętach przepaści i tracisz coś, nad czym pracowało się wiele tygodni. Zastanawiam się, czy jest na to jakiś sposób bo z resztą świata nie mam aż takich problemów gdyż jestem w stanie zapamiętać wiele miejsc, kto zna moją postać to wie. :)
Pozdrawiam,
L.
Zarm
Posty: 7
Rejestracja: 26 lut 2018 18:12

Re: Dostępność Arkadii

Post autor: Zarm »

Pierwsza sprawa to wybor klienta, ktory zarowno wspolpracuje ze screenreaderami, jaki i obsluguje GMCP( viewtopic.php?f=15&t=740 ). Dane z GMCP sa przekazywane w ujednoliconej formie, zatem odpada sporo pracy ze "zmiennymi", o ktorych napisales.
Jesli chodzi o gory, to polecam dobra line na plecach, zrodlo swiatla, ktore pozwala niekiedy odnalezc wyjscia z lokacji oraz wytrenowanie umiejetnosci takich jak wspinaczka oraz akrobatyka. Sine to niezla siatka z licznymi mozliwosciami wspinania, czy tez schodzenia na dol. Do tego dochodza losowe lokacje/moby/blokady - zdecydowanie, nie jest to prosty teren.
Prav
Posty: 75
Rejestracja: 28 gru 2016 09:34

Re: Dostępność Arkadii

Post autor: Prav »

Udźwiękowienie Arkadii za pomocą klienta byłoby bardzo ciekawym pomysłem nawet dla widzących.
Odgłosy walki (szczęk mieczy w tle), stęknięcia postaci w przypadku otrzymywania obrażeń, coraz bardziej charczący oddech w zależności od stopnia zmęczenia.
Jeśli chodzi o wykrywanie wyjść to w Mudlecie (skryty Adremena) kompas z wyjściami rysowany jest triggerami na podstawie opisu lokacji i w 95% działa to poprawnie. Dodatkowo jest jeszcze GMCP, jako pewniejsze źródło wyjść. Ale jak w górach jest noc lub kiepska pogoda, to niestety, trzeba przeczekać albo "iść na pamięć" według mapy i na to chyba nie da rady.
Lirin
Posty: 2
Rejestracja: 12 mar 2018 10:45

Re: Dostępność Arkadii

Post autor: Lirin »

Dziękuje za odpowiedzi!

Z tym protokołem będę musiał się bliżej zaprzyjaźnić ale na chwile obecną nie wiele o tym wiem i nie wiem, czy mój klient to wspiera. Jest na to jakiś sposób by zrobić quick check?

Co do gór to wiem jak się poruszać, gram już długie lata i to nie jest mi obce. Problem polega na tym, że by dostać informację o przepaściach zakładając, że obecnie nie znam terenu muszę odczytać co chwile trwa. Dodatkowym utrudnieniem są moby które atakują same więc nie mam zbyt dużo czasu na rozeznaniu się w terenie, wyjściach itp.



Taki soundpack do arki byłby chyba serio ciekawy. Mam masę bibliotek tych kupionych jak i nagrywanych ręcznie: Miecze, sztylety, maczugi, tarcze, zbroje wszelakie więc gdybym już z tym wystartował chciałbym, by każda broń brzmiała tak, jak brzmieć powinna. Co do walki jednak widzę tutaj pewien problem:
To jest turowe i w jednej chwili wywala na ekranie bardzo dużo akcji jednocześnie. Wiadomo, że im więcej postaci czy przeciwników tym jest go więcej. Z punktu widzenia dźwiękowca brzmiałoby to tak, że gdy w jednym momencie arka wypluwa 5 linijek dotyczących pięciu akcji to odtworzenie poszczególnych dźwięków do tychże przypisanych nastąpiłoby jednocześnie więc jesteście sobie w stanie wyobrazić efekt.

Jedyne rozwiązanie (nie możliwe prawdopodobnie) to to, by w sytuacji opisanej powyżej dźwięki zostały odtworzone w kolejce i nie nałożyły się na masakrującą całość.

Na co dzień jestem perfekcjonistą, zajmowałem się sound designem do gier indie i chciałbym, by brzmiało to po prostu bardzo klimatycznie i mam tu na myśli chociażby takie brzmienie które zostało oddane w słuchowiskach Wiedźmin. Pamiętam, że gdy podczas mojej współpracy z Fonopolis widziałem mase ścieżek z naprawdę genialnie zmontowanym dźwiękiem. Moja rola tam była tak na prawdę mała bo zajmowałem się tylko pomocą przy edycji.

Dla tych którzy Wiedźmina w tej wersji nie znają gorąco zapraszam do zapoznania się. Obecnie są w takiej formie wydane opowiadania i trzy tomy sagi.
Gromir
Posty: 4
Rejestracja: 31 mar 2017 14:13

Re: Dostępność Arkadii

Post autor: Gromir »

Witam

co do samego soundpacka, pomysł jest świetny!

Aby urozmaicić swoją rozgrywkę, również korzystając z triggerów / własnych eventów wysyłanych z mappera, aby np. podłożyć tło muzyczne (np. zależne od lokalizacji na świecie).

Podobny wątek był tutaj: viewtopic.php?f=4&t=759, a w nim np.:
Ysar pisze:(...)Do całej reszty już poza klientem polecam http://tabletopaudio.com/
Vicentil pisze:Btw. Ambient deszczu z tej strony i soundtrack z Arcanum to transcendencja: http://www.rainymood.com/ (używam, kiedy na Arce pada)
Riann pisze:Rozwinę nieco tę propozycję. Odgłosy natury, np. deszczu, burzy, wiatru, ogniska, szumu liści czy strumienia, można dowolnie łączyć na http://www.noisli.com/
Może będzie pomocne.

Jeśli takowy soundpack powstanie, na pewno z chęcią bym z niego skorzystał i połączył ze swoim.

Pozdrawiam!
Xox
Posty: 1
Rejestracja: 15 cze 2018 21:20

Re: Dostępność Arkadii

Post autor: Xox »

Witajcie.
Pozwolę sobie podzielić moją skromną twórczością. Nie ma tego dużo, ale może komuś się te skrypty przydadzą.
Paczka jest dla Musha.
W paczce mamy:
- maper - a przynajmniej jego namiastkę (działa tylko tam gdzie działa gmcp),
- sciezki - czyli plugin do własnych szybkich ścieżek,
- mowa - czyli gagowanie zbędnych informacji z mowienia,
- arkadia_postac - zbiór różnych skryptów dla postaci (paczki, plecaki, i inne),
- reszta nie mojego autorstwa
Paczkę można pobrać:
https://www.dropbox.com/s/kz0nwy7a367hd ... a.zip?dl=0
Jeśli ktoś ma jakieś pytania to proszę pisać. Zaznaczę, że skrypty postawały wyłącznie dla mnie i nigdy nie były szykowane do szerszej dystrybucji (czyli nie ma zabezpieczeń przed wpisywaniem innych wartości niż te jakie oczekuje skrypt, posiadają błędy, nie zawsze są logiczne etc.).
Mocno polecam przeczytanie pliku readme.txt
ODPOWIEDZ