Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Bank opisów Arkadii.
Awatar użytkownika
Rafgart
Posty: 957
Rejestracja: 09 lut 2009 10:10

Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Rafgart » 19 mar 2010 11:16

Pomoc dla graczy na Arkadii (czyli dokumentacja dostepna za pomoca komend zaczynajacyc sie od '?', jak ?ogolne, ?komendy, ?wez itp) w duzej czesci jest nieaktualna i nieprzejrzysta. Jesli ktos mialby czas, ochote i KOMPETENCJE, by pomoc w uzupelnieniu jej, to tu mozna zamieszczac swoje propozycje.

Nie jest to temat na dyskusje. Kazda notka powinna zawierac:
- nazwe tematu pomoc (np ?etaty, ?zawody, ?pochodzenie)
- tresc pomocy
- ewentualne odnosniki do tego tematu, ktore trzeba dodac w innych

Wszystkie dostepne teraz tematy pomocy:

Kod: Zaznacz cały

- !
- "
- %%
- '
- ?
- alias
- apokalipsa
- cechy
- copyright
- czary
- czas
- daj
- dobadz
- dolacz
- doswiadczenie
- druzyna
- druzyny
- ekwipunek
- email
- emocje
- haslo
- i
- jkrzyknij
- jpowiedz
- jucz
- justaw
- k
- komendy
- kondycja
- konto
- krzyknij
- kto
- medytuj
- nagraj
- ob
- obejrzyj
- ocen
- odbezpiecz
- odloz
- odmien
- odpowiedz
- odtrocz
- ogolne
- opcje
- opusc
- ostatnio
- pokaz
- policz
- poloz
- pomoc
- porownaj
- porzuc
- powiedz
- poziomy
- ppowiedz
- przedmioty
- przedstaw
- przekaz
- przelam
- przemknij
- przestan
- przeszukaj
- przetrwaja
- przyjrzyj
- przyslowki
- przytrocz
- przyzwij
- rozkaz
- schowaj
- skladnia
- sp
- spojrz
- stan
- system
- szepnij
- szukaj
- tematy
- trening
- trenuj
- trop
- ujawnij
- ukryj
- um
- umiejetnosci
- waluta
- wesprzyj
- wez
- wiesci
- wloz
- wprowadzenie
- wykonaj
- zabezpiecz
- zabij
- zablokuj
- zakoncz
- zaloz
- zaniedbaj
- zapal
- zapamietani
- zapros
- zapytaj
- zasady
- zaslon
- zdejmij
- zerknij
- zgas
- zglos
Najlepiej sie na nich wzorowac, w powyzszym spisie mozna znalezc przyklady do kazdego rodzaju pomocy.

Awatar użytkownika
Paulie
Posty: 527
Rejestracja: 12 lut 2009 21:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Paulie » 19 kwie 2010 19:42

?czary

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
	czary

SKLADNIA
	czary

OPIS
	Archaiczna komenda, aktualnie niesluzaca do niczego.
EOF
?pochodzenie

Kod: Zaznacz cały

OPIS
	Pochodzenie, jak sama nazwa wskazuje, definiuje rodzinne strony postaci.
	Aby zadeklarowac swoje pochodzenie z danego regionu, nalezy zglosic sie
	do urzednika odpowiedzialnego za spis ludnosci terenu. Czasami moze to
	wymagac uiszczenia pewnej oplaty.
	Pierwsze okreslenie swojego pochodzenia owocuje 'poznaniem' (czy tez 
	bardziej przypomnieniem) jezyka regionalnego. Natomiast, aby wpisac
	sie na liste innego terenu, nalezy dany jezyk poznac na pewnym poziomie.
	Oprocz tego, pochodzenie oferuje specyficzny tytul, oraz pare
	charakterystycznych emocji, ktorych spis mozna poznac poprzez <gppomoc>.
EOF
?zawody

Kod: Zaznacz cały

OPIS
	Zawod, naczej zwany profesja postaci, charakteryzuje to,
	w czym dana osoba jest szkolona. Poprzez dostep do danego
	zawodu otrzemujemy szereg treningow umiejetnosci (ktorych
	maksymalny prog rosnie z czasem do pewnego poziomu) oraz
	pare emocji.
	Zawody mozna podzielic z grubsza na dwie kategorie.
	Pierwsza z nich to tak zwane 'autojoiny'. Dostep do nich
	mozna uzyskac poprzez rozmowe z npcem odpowiedzialnym
	za szkolenie w danej profesji i nierzadko wykonanie jego
	zadania. Ze wzgledu na swoja ogolnodostepnosc, oferuja
	mniejsze mozliwosci treningu niz zawody masowe.
	Te drugie wlasnie sa obecnie najwyzsza, dostepna forma
	rozwoju umiejetnosci postaci na Arkadii. Aby uzyskac dostep
	do trenera jednego z takich zawodow trzeba byc czlonkiem
	stowarzyszenia, oraz zostac poleconym szkoleniowcowi przez
	przywodce gildi poprzez wykorzystanie etatu. 
	Pomoc do swojego zawodu mozna wywolac poprzez <gzpomoc>.
	Nadmienic trzeba jeszcze, ze postac moze posiadac jeden
	zawod naraz, oraz to, ze niektore zawody 'autojoinowe'
	i masowe sa powiazane ze soba. Oznacza to, ze czesc
	stazu osiagnieta w tej pierwszej profesji przenoszona jest
	do stazu zawodu masowego, jezeli tylko oba zawody
	sa ze soba spokrewnione (np. przepatrywacz i mysliwy).

PATRZ TEZ
	etaty, stowarzyszenia
EOF
Great things are possible when one man's wisdom and an hour's effort are combined.
A sound offense has the power of roaring water, it fills every hole in an opponent's defenses.


<@thran> jakby postac miala byc odbiciem gracza sin gralby w kz

Awatar użytkownika
Herenvarno
Posty: 809
Rejestracja: 09 mar 2010 11:22

Re: Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Herenvarno » 26 kwie 2010 09:13

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
   wesprzyj

SKLADNIA
   wesprzyj <kogo> <przed kim>

OPIS
   Komenda 'wesprzyj'            pozwala na wsparcie w walce czlonka swojej druzyny, 
                                 ktory walczy z przeciwnikiem, zadajac w ten sposob 
                                 ciosy temu samemu przeciwnikowi.
   Komenda 'wesprzyj <kogo>'     pozwala na wsparcie kogos w walce z jego
                                 przeciwnikiem.
   Komenda 'wesprzyj <przed kim> pozwala wesprzec kogos, z kim walczy wskazana
                                 osoba.

PRZYKLADY
   wesprzyj czlonka druzyny 
   wesprzyj przed wrogiem
   wesprzyj krasnoluda
   wesprzyj 

PATRZ TEZ
   druzyna, przestan, rozkazy, zabij, zaslon 
EOF
Nie każdy jest mile widziany w moim domu. Gdybym wszystkich traktował jednakowo, nikogo nie wyróżniłbym!

Gość

Re: Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Gość » 26 kwie 2010 11:06

?email

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        email - wyswietla twoj adres e-mail

OPIS
        Wyswietla oficjalny adres poczty elektronicznej bedacy nazwa konta,
        na ktorym zalozyles postac. Mozesz go zmienic tylko z poziomu swojego
        konta. Adres e-mail jest dostepny dla administracji Arkadii i, jesli
        zajdzie taka potrzeba, moze byc uzyty do skontaktowania sie z toba.
        Rowniez korespondencje na adres arkadia@arkadia.rpg.pl nalezy
        wysylac wylacznie z oficjalnego konta e-mail.

PATRZ TEZ
        haslo, konto
EOF
?haslo

Kod: Zaznacz cały

OPIS
        Na Arkadii istnieja dwa osobne hasla: jedno umozliwiajace dostep do
        twojego konta, drugie wspolne dla wszystkich stworzonych na tym koncie
        postaci.
        Oba te hasla mozesz zmienic tylko z poziomu swojego konta. Z uwagi na
        wzgledy bezpieczenstwa, Arkadia pyta o twoje stare haslo, a nastepnie
        dwukrotnie prosi o wpisanie nowego. Z tych samych powodow, haslo musi
        spelniac pewne wymagania, o ktorych zostaniesz uprzedzony.
        Haslo zostanie zmienione tylko wtedy, jesli wszystko sie zgadza.

UWAGA
        Pamietaj o dobrym strzezeniu swoich hasel i regularnym ich
        zmienianiu. Zadne haslo nie powinno byc zbyt oczywiste nawet dla
        kogos, kto cie dobrze zna, ani pokrywac sie z haslami na innych
        mudach czy kontach. _Nigdy_ nie powinienes udostepniac swojego hasla
        komukolwiek - administracji muda nie jest ono do niczego potrzebne,
        a udostepnianie swojej postaci innym osobom jest nielegalne.
        Pamietaj, tylko ty odpowiadasz za to, co robi twoja postac,
        niezaleznie od tego, kto nia gra i w jaki sposob wszedl w jej
        posiadanie.

PATRZ TEZ
        email, konto, zasady
EOF
?druzyna

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        druzyna - informacje o druzynie do ktorej nalezysz

OPIS
        Komenda podaje ci liste czlonkow twojej druzyny, wraz ze wskazaniem,
        ktora z nich nia dowodzi.

PATRZ TEZ
        dolacz, druzyny, porzuc, przekaz, zapros
EOF

Edycja:
słusznie Urithairze - zapomniałem o zaglądaniu
;)
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2010 21:26 przez Gość, łącznie zmieniany 1 raz.

Urithair
Posty: 177
Rejestracja: 14 gru 2009 01:39

Re: Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Urithair » 26 kwie 2010 13:32

?"
?ppowiedz

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        ppowiedz - rozbudowane komunikowanie sie z innymi w tej samej lokacji

SKLADNIA
        ppowiedz [jak] <tekst>
        "[jak] <tekst>

        ppowiedz [jak] do <kogo> <tekst>
        "[jak] do <kogo> <tekst>

OPIS
        Dzialanie tej komendy jest analogiczne do komendy "powiedz",
        jednak w tym przypadku dozwolone, chociaz nie wymagane,
        jest uzycie przyslowka okreslajacego sposob mowienia.
        Komende te mozna skrocic wstawiajac cudzyslow przed tekstem,
        bez zadnej spacji.

PRZYKLAD
        ppowiedz wesolo Witam!
        "wesolo Witam!
        "glosno do wysokiego elfa Witam!
        "do kobiet Czesc!
        "powoli do siebie Ciekawe...

PAMIETAJ!
        Jesli chcesz miec pewnosc, ze tekst zostanie wyslany i wyswietlony 
        poprawnie, bezwglednie zaczynaj tresc wypowiedzi z wielkiej litery. 
        Tutaj przyklady mozliwych pomylek wraz z odpowiedziami MUDa:

        >"z usmiechem do widzenia!
        Do kogo chcesz sie odezwac?

        >"nie rob tego!
        Mowisz niebezpiecznie: rob tego!

ZOBACZ TAKZE
        powiedz, krzyknij, szepnij, zapytaj, przyslowki, jpowiedz

EOF
?%%

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        %% - powtorzenie ostatnio wykonanej komendy
           - w tworzeniu aliasow oznacza miejsce zmiennego argumentu

SKLADNIA
        %%

OPIS
        Powtarza ostatnio wykonana komende.
        W tworzeniu aliasow umozliwia wstawienie argumentu w srodku komendy.

UWAGA
        Uzycie '%%' bezposrednio po 'wykonaj' nie powoduje wykonania calej
        sekwencji komend, lecz jedynie ostatniej.

PATRZ TEZ
        wykonaj, alias
EOF
?'
?powiedz

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        powiedz - komunikowanie sie z innymi w tej samej lokacji

SKLADNIA
        powiedz <tekst>
        '<tekst>

        powiedz do <kogo> <tekst>
        'do <kogo> <tekst>

OPIS
        Dzieki tej komendzie mozesz powiedziec cos istotom znajdujacym
        sie w tym samym miejscu, co ty. Zauwaz, ze komende mozna
        latwo skrocic wstawiajac apostrof przed tekstem, bez zadnej
        spacji. 

        Istnieje mozliwosc zwracania sie do konkretnej osoby. Do tego
        celu musisz sie posluzyc druga forma tej komendy, 
        i 'powiedziec' do kogos. Pamietaj jednak, ze inne osoby
        znajdujace sie w waszym poblizu (w obrebie waszej lokacji beda 
        to rowniez slyszec.
        
PRZYKLAD
        powiedz Czesc!
        'Czesc!
        'do wysokiego elfa Czesc!
        'do kobiet Czesc!

PAMIETAJ!
        Jesli chcesz miec pewnosc, ze tekst zostanie wyslany i wyswietlony 
        poprawnie, bezwglednie zaczynaj tresc wypowiedzi z wielkiej litery. 
        Tutaj przyklad pomylki wraz z odpowiedzia MUDa:

        >'do widzenia!
        Do kogo chcesz sie odezwac?

ZOBACZ TAKZE
        krzyknij, szepnij, zapytaj, jpowiedz, jkrzyknij, ppowiedz

EOF
?czas

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        czas - sprawdz jaka jest aktualnie pora dnia.

SKLADNIA
        czas
        pogoda
        ob niebo

OPIS
        Pozwala ci ocenic, jaka jest mniej wiecej pora dnia, a czasami
        rowniez jaki jest dzien tygodnia, miesiac i rok.

UWAGA
        Wynik tej komendy jest calkowicie zalezny od miejsca w jakim sie 
        znajdujesz - np. w niektorych krainach kalendarz moze nie byc 
        wogole wprowadzony.
        W pomieszczeniach zamknietych komenda okresla bardzo ogolnie
        pore dnia, bez podawania dokladnych danych.

PAMIETAJ!
        Procz dokladnej komendy 'czas' warto tez pamietac o komendzie 
        'obejrzyj'.
        - standardowa komenda 'obejrzyj niebo' ('ob niebo'):
            W ten sposob stwierdzic mozesz pore dnia jak rowniez
            pobieznie okreslic pogode (komenda niezwykle przydatna 
            w gorach!).

PATRZ TEZ
        pogoda

EOF
?doswiadczenie

Kod: Zaznacz cały

        Doswiadczenie

OPIS
        Podczas pobytu na Arkadii zdobywasz doswiadczenie zyciowe. Dzieje
        sie to najczesciej gdy zwyciezasz w walce lub wykonujesz roznego
        rodzaju zadania.

        Zdobyte przez ciebie doswiadczenie jest uzywane do rozwijania twoich
        cech. Podczas medytacji mozesz zdecydowac jaka czesc zdobytego
        doswiadczenia zostanie zuzyta na kazda z nich. Warto jednak
        pamietac, ze niektore rasy maja pewne okreslone predyspozycje, wiec
        twoje wysilki nie musza dawac takich samych efektow w przypadku
        roznych cech.

        Jesli w taki czy inny sposob zginiesz, bogowie dadza ci mozliwosc
        powrotu do swiata. Smierc jednak jest przezyciem na tyle
        traumatycznym, ze odciska swoj slad na twym ciele i umysle - utracisz
        spora czesc swego doswiadczenia.

        Prog, ponizej ktorego ilosc twojego doswiadczenia spasc nie moze, 
        wzrasta wraz z twoim wiekiem. Im twoja postac jest starsza tym ten 
        prog jest wyzszy, osiagajac pewien okreslony poziom po pewnym czasie.

PATRZ TEZ
        cechy, medytuj, poziomy
EOF
?druzyny

Kod: Zaznacz cały

        Druzyny

OPIS
        Druzyna to grupa graczy podrozujaca pod wspolnym przywodztwem.
        Glowna zaleta podrozowania w druzynie jest fakt, ze prezentuje ona
        znacznie wieksza sile uderzeniowa niz pojedynczy gracz.

        Kazda druzyna musi miec przywodce. Tylko on moze zapraszac i usuwac
        innych czlonkow druzyny. Cala druzyna automatycznie podaza za
        dowodca.

        Druzyna rowniez ulatwia uzywanie komend podczas walki, jak chociazby 
        wydawanie rozkazow.

PATRZ TEZ
        dolacz, druzyna, porzuc, przekaz, zapros, rozkaz
EOF
Pozwolilem sobie podac swoja propozycje tego tematu, troszke bardziej uzupelniona od wersji Mimiego.
?ekwipunek
?i

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        ekwipunek - wykaz twojego ekwipunku.
        i         - skrotowa wersja komendy 'ekwipunek'.

SKLADNIA
        inwentarz
        i

OPIS
        Pozwala ci zobaczyc wszystkie przedmioty, ktore masz przy sobie.
        Jesli masz przy sobie jakies pojemniki, ich zawartosc nie zostanie
        pokazana - zeby ja sprawdzic musisz 'obejrzec' otwarty pojemnik 
        lub do niego 'zagladnac'.

ZOBACZ TAKZE
        zajrzyj, spojrz, obejrzyj

EOF
?zajrzyj

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        zajrzyj - pozwala zagladnac do pojemnika

SKLADNIA
        zajrzyj <do czego>

OPIS
        Pozwala ci zobaczyc wszystkie przedmioty, ktore masz w okreslonym
        pojemniku. Nie musisz otwierac tego pojemnika, by do niego zagladnac.

PRZYKLAD
        zajrzyj do plecaka
        zajrzyj do woreczka

ZOBACZ TAKZE
        spojrz, obejrzyj, ekwipunek

EOF
?jkrzyknij

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        jkrzyknij - krzyczenie w jakims jezyku
    
SKLADNIA
        jkrzyknij <co>

OPIS
        Komenda pozwala na krzyczenie w innym jezyku niz wspolny. Musimy pierw
        ustawic jakim jezykiem bedziemy mowili. Robimy to komenda "justaw". 
        Pamietac nalezy, ze krzyczec mozemy tylko tym jezykiem, ktorego sie 
        nauczylismy lub uzyskalismy wraz z wyborem pochodzenia.

        Komende mozna urozmaicic przyslowkiem.

PRZYKLAD
        jkrzyknij Heeej...
        jkrzyknij wesolo Hej!

PAMIETAJ!
        Jesli chcesz miec pewnosc, ze tekst zostanie wyslany i wyswietlony 
        poprawnie, bezwglednie zaczynaj tresc wypowiedzi z wielkiej litery. 
        Tutaj przyklad pomylki wraz z odpowiedzia MUDa:

        >jkrzyknij nie bijcie!
        Krzyczysz niebezpiecznie w Starszej Mowie: bijcie!

        Poprawna skladnia:

        >jkrzyknij Nie bijcie!
        Krzyczysz w jezyku Fan-Eltharin: Nie bijcie!

PATRZ TAKZE
        justaw, jpowiedz, jucz, krzyknij, powiedz
EOF
?jpowiedz

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        jpowiedz - mowienie w jakims jezyku
        j' - skrot komendy 'jpowiedz'
   
SKLADNIA
        jpowiedz [jak] <tekst>
        j' [jak] <tekst>

OPIS
        Komenda pozwala na mowienie w innym jezyku niz wspolny. Musimy pierw
        ustawic jakim jezykiem bedziemy mowili. Robimy to komenda "justaw". 
        Pamietac nalezy, ze mowic mozemy tylko tym jezykiem, ktorego sie 
        nauczylismy lub uzyskalismy wraz z wyborem pochodzenia.

        Komende mozna urozmaicic przyslowkiem oraz okreslic, do kogo lub czego
        chcemy kierowac swoje slowa.

PRZYKLAD
        jpowiedz Witaj...
        jpowiedz do alvina Witaj...    
        j' Piekny dzionek mamy?
        j' wesolo Jak milo zatluc zlodzieja golymi rekami!
        j' tajemniczo do alvina Musimy byc ostrozni...

PAMIETAJ!
        Jesli chcesz miec pewnosc, ze tekst zostanie wyslany i wyswietlony 
        poprawnie, bezwglednie zaczynaj tresc wypowiedzi z wielkiej litery. 
        Tutaj przyklad pomylki wraz z odpowiedzia MUDa:

        >jpowiedz ale ja jestem zdrowy!
        Mowisz alergicznie w Reikspielu: Ja jestem zdrowy!


PATRZ TAKZE
    justaw, jkrzyknij, jucz, powiedz
EOF
?jucz

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        jucz - komenda ta mozemy nauczyc kogos jezyka

SKLADNIA
        jucz <sie jezyka od <kogo>>
             lub
        jucz <<kogo> jezyka>

OPIS
        Komenda ma dwa warianty. Mozemy za jej pomoca wyrazic chec nauczania 
        jezyka oraz mozemy uczyc sie od kogos jezyka. Nie mozemy podjac nauki 
        od danej osoby, jesli ona wczesniej nie wyrazila checi uczenia nas.
        Wyrazamy chec uczenia jezyka, ktory aktualnie mamy ustawiony 
        jako domyslny.

PRZYKLAD
        jucz sie jezyka od alvina
        jucz alvina jezyka

PATRZ TAKZE
        justaw, jkrzyknij, jpowiedz
EOF
?justaw

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        justaw - komenda ta mozemy ustawic jezyk, ktorym bedziemy mowic
    
SKLADNIA
        justaw <nazwa jezyka>

OPIS
        Ustawia jakim alternatywnym jezykiem bedziemy mowic za pomoca komendy
        jpowiedz.
        Jezyka innego niz wspolna mowa mozemy nauczyc sie od kogos innego, 
        pod warunkiem, ze zna go na tyle dobrze, by nas uczyc.
        Jezyk alternatywny mozemy tez otrzymac wraz z wybraniem pochodzenia
        naszej postaci.
    
PRZYKLAD
        justaw bretonski
        justaw starsza mowa  
        justaw skelliganski

PATRZ TAKZE
    jkrzyknij, jpowiedz, jucz
EOF
?emocje
W temacie emocji sa niejasnosci. Wymienione sa takie komendy jak 'ob', 'obejrzyj'. Ktos juz kiedys poruszal ten temat i sam tez uwazam, ze powinny wysylac echo dla wszystkich znajdujacych sie na lokacji. Wtedy bylyby emocjami i dodac do spisu nalezaloby jeszcze 'przyjrzyj'. Mam od jakiegos czasu przerwe od Arkadii, wiec jesli takie echo juz istnieje, to wybaczcie poruszony temat.
Jesli jednak nie ma w planie uzbrojenia tych komend w echo, powinny moim zdaniem zniknac ze spisu.

?dobadz
Skromna uwaga - warto byloby urozmaicic te komende i dac wieksza wladze graczowi nad mozliwoscia wyboru reki, ktora dobywa broni.
dobadz <czego> [czym], np.
dobadz miecza lewa reka
Dzieki temu po pierwsze uniknie sie przypadkowosci, po drugie da wieksza kontrole graczowi (do czego przeciez Czarodzieje daza) jak rowniez pozwoli uniknac kombinowania w zapisach aliasow, czy po prostu we wpisywaniu kolejnych komend (na przyklad, jesli ktos chce miec tarcze w lewej rece, nie musialby kombinowac - ale fakt. To kwestia czysto rpgowa, wiec pewnie malo wazna)

?czary
Jako, ze komenda ta jest dosc mistyczna, pozwolilem sobie nie zmieniac nic w jej tresci. W razie potrzeby jest zawsze propozycja Pauliego. Nie wiemy jednak, czy nie jest taka komenda uzywana przez grono Czarodziejow. W takim przypadku warto byloby okreslic bardzo pogladowo, co taki spis zawiera (wiadomo - ciekawosc, rzecz ludzka - zaspokojona zawsze jest zadowolona i nie tworzy bezsensownych frustracji).

Urithair
Posty: 177
Rejestracja: 14 gru 2009 01:39

Re: Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Urithair » 19 lip 2010 16:03

Na pewną prośbę uzupełniam zależność komendy ?czas.
Zmieniła się też forma samego tematu pomocy ?czas.

?pogoda

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
        pogoda - ocen wplyw pogody na bezpieczentwo podrozy.

SKLADNIA
        pogoda

OPIS
        Komenda zwiazana jest tylko z domena Imperium i pozwala
        na ogolne okreslenie panujacej pogody. Ukazuje tylko duze
        zmiany pogodowe, ktore moga utrudnic poruszanie sie 
        (np. gorskie sniezyce i burze).

UWAGA
        Wynik tej komendy jest calkowicie zalezny od miejsca w jakim sie 
        znajdujesz. Zwiazana jest tylko z domena Imperium.

PAMIETAJ!
        Procz komendy 'pogoda' warto tez pamietac o komendzie 'obejrzyj'.

        - standardowa komenda 'obejrzyj niebo' ('ob niebo'):
            W ten sposob stwierdzic mozesz pore dnia jak rowniez
            pobieznie okreslic pogode (komenda niezwykle przydatna 
            w gorach!).

PATRZ TEZ
        czas

EOF

edit:
Jeśli zaglądają tu młodzi gracze i uważają, że są komendy, do których działania dojście sprawiło trudność, lub też są "starzy arkowi wyjadacze" (którym nie chce się /nie czują się na siłach pisać tych tematów, ale doszli do wniosku, że pomoc na jakiś temat powinna być rozbudowana), niech śmiało piszą na PMa z hasłem pomocy (np.: temat: "Poczta", treść: "Fajnie byłoby rozjaśnić pomoc nt. poczty, szczególnie komendy: !, ~c, ..."). Tak, żebym tylko zrozumiał co jest niejasne i jeśli znajdę trochę czasu, na pewno dopiszę takie tematy.

Awatar użytkownika
Asztarte
Posty: 23
Rejestracja: 13 lut 2009 06:52

Re: Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Asztarte » 15 cze 2011 11:52

?trening
Bo nieaktualna troszeczke obecna wersja.

Kod: Zaznacz cały

        Trening

OPIS
        Do wykonania wielu czynnosci potrzebne lub przydatne bywaja rozmaite
        umiejetnosci. Na przyklad w walce wazna jest bieglosc w poslugiwaniu
        sie bronia, czy unikaniu i parowaniu ciosow przeciwnika. Zawieranie
        korzystnych transakcji handlowych wymaga umiejetnosci targowania
        sie, a proba przekroczenia rwacej rzeki moze kiepsko sie dla ciebie
        skonczyc, jesli nie umiesz plywac.

        Pewne niewielkie zdolnosci posiada kazdy, kto zaczyna zycie
        poszukiwacza przygod, ale pozniej z pewnoscia dostrzezesz potrzebe
        ich rozwiniecia. Swoje umiejetnosci mozesz podnosic trenujac pod
        okiem doswiadczonych mistrzow.

 	Niektore umiejetnosci mozesz lepiej poznac uczac sie zawodu.

        Oto lista podstawowych umiejetnosci wraz z krotkim opisem. 

        Bieglosci w broniach
                Miecze
                Bronie drzewcowe
                Topory
                Sztylety
                Maczugi
                Mloty

        Umiejetnosci bojowe
                Walka dwiema bronmi
                        Pozwala efektywnie poslugiwac sie dwiema bronmi
                        jednoczesnie.
                Walka bez broni
                        Odpowiednio wyszkolony wojownik moze byc grozny
                        nawet gdy jest nieuzbrojony.
                Walka w ciemnosci
                        Czujny sluch i intuicja moga do pewnego stopnia
                        zastapic zmysl wzroku
Walka w szyku
                Parowanie
                        Uzywajac odpowiedniej broni, mozesz blokowac ciosy
                        przeciwnika.
                Uniki
                        Znacznie zwiekszaja twoje szanse przezycia walki. 

		Zaslanianie
			Skutecznosc zaslaniania przed atakujacymi
		Rozkazy
			Skutecznosc wydawania i otrzymywania rozkazow

        Umiejetnosci magiczne
                Alchemia
		Zielarstwo

        Umiejetnosci zlodziejskie
                Akrobatyka
		Blokowanie
		Kieszonkowstwo
		Otwieranie zamkow
		Skradanie sie
		Ukrywanie sie
                Wykrywanie pulapek
                
        Umiejetnosci ogolne
                Ocena przeciwnika 
                Ocena obiektu 
                Szacowanie 
                Plywanie 
                Wspinaczka 
                Opieka nad zwierzetami 
                Wyczucie kierunku 
                Tropienie 
                Lowiectwo 
                Znajomosc jezykow
                Spostrzegawczosc 
                Targowanie sie 

	Umiejetnosci praktyczne
		Ocena bestii chaosu
		Walka z bestiami chaosu

	Umiejetnosci jezykowe
			Wysokosc umiejetnosci 'znajomosci jezykow' ogranicza twoja 
			zdolnosc uczenia sie jezykow.
	Umiejetnosci specjalne
		Gornictwo
		Ciosy specjalne
			Zalezne od trenowanego zawodu
PATRZ TEZ
        poziomy, trenuj, umiejetnosci, zawod, zaslon, rozkaz, przelam, zablokuj

EOF
?zawod
Mimo, iz Pauli pisal, to nadal nie ma...

Kod: Zaznacz cały

OPIS
	Inaczej zwany profesja postaci. Obejmuje pewna ilosc
	umiejetnosci, ktore mozna trenowac za pieniadze u 
	poszczegolnych trenerow rozproszonych po calym swiecie.
	Treningi te cechuja sie wyzszym poziomem umiejetnosci
	niz dostepne w Gildiach Podrozniczych (GP).

	Niektore zawody udostepniaja emocje z nimi zwiazane.

	Zawody mozna podzielic na autojoinowe, masowe i elitarne.
	Roznia sie miedzy soba umiejetnosciami jak i maksymalnym
	poziomem ich wyuczenia sie. Kolejna roznica to	dostep
        do tych zawodow.
	Szczegolna ich cecha jest stopniowe pobieranie nauk
	zalezne od czasu przebywanego w swiecie.
	Nowe umiejetnosci przybywaja z czasem, raz na tydzien
	z nocy niedzieli na poniedzialek.

	Zawody autojoinowe
		Moga byc bojowe badz niebojowe. Czesto sa 
		powiazane z zawodem masowym. Kazdy podroznik moze
		wybrac sobie taki zawod. Zdobycie go czesto wymaga 
		spelnienia warunkow takich jak odpowiednia rasa, 
		poziom doswiadczenia oraz spelnienie zadania,
		 jakiego wymaga trener.
	
	Zawody masowe
		Tak zwane zawody etatowe. Zdobywa sie bedac 
		poleconym u trenera przez przewodniczacego swojej
	        gildii, wczesniej zdobywajac lub wykupujac etat.
		Polecenie zazwyczaj jest platne. Umiejetnosci 
		z poprzedniego zawodu autojoinowego przekazuja
		sie na zawod masowy.
	
	Zawody elitarne
		Nie ma juz mozliwosci trenowania zawodow elitarnych.
		W swiecie mozna spotkac graczy, ktorzy jednak taki
		zawod posiadaja.
		Zawody elitarne byly scisle powiazane z elitarnymi
		gildiami na arkadii. Takimi jak Berserkerzy, 
		Tancerze Wojny, Zabojcy Trolli czy Zakon Sigmara
		Mlotodzierzcy.
PATRZ TEZ
	gzpomoc, umiejetnosci, waluta, trening, etat, gildia
EOF
?gzpomoc

Kod: Zaznacz cały

KOMENDA
	gzpomoc - otrzymywanie pomocy powiazanej z zawodem
OPIS
	Ta komenda wyswietla informacje o emocjach lub mozliwosciach
	zmiany broni powiazanej z tym zawodem.

PATRZ TEZ
	zawod
EOF
?gildia
?stowarzyszenie

Kod: Zaznacz cały

OPIS
	Gildia lub Stowarzyszenie to zrzeszona ogranizacja graczy,
	posiadajaca swoja specyficzna historie i hierarchie. 
	Istnieje okreslona ilosc Stowarzyszen w swiecie Arkadii,
	zakladanie nowych wymaga scislej wspolpracy z Czarodziejami,
	dlatego nie jest to obecnie praktykowane.
	
	Stowarzyszenia umozliwiaja zdobycie zawodu masowego.
	Kazde Stowarzyszenie ma specyficzny zestaw emocji, znak
	rozpoznawczy.
 
	Wiazac swoj los ze Stowarzyszeniem zwaza sie na rozwoj 
	swojej postaci. Lacza sie z tym prawa i obowiazki, dlatego
	zmiana stowarzyszenia, mimo ze jest mozliwa, nie jest mile
	widziana.
	Kazdy czlonek gildii reprezentuje soba pewna frakcje w 
	swiecie Arkadii. 

	Dolaczenie do stowarzyszenia wymaga zgody Przewodniczacego
	Gildii. Wczesniej jest potrzebne zlozenie podania w miejscach
	do tego wyznaczonych (czesto w formie listu do odpowiedzialnego
	gracza) i zapoznanie sie z jego czlonkami, bo to oni decyduja,
	czy przyjma cie do swego grona.

PATRZ TEZ
	etat, zawod
EOF
edit: nadal nie udaje mi sie poprawic nierownosci w Treningach.
cdn?
Harac o Arkadii:: i w sumie jest pewien problem z takimi grami ... ludzie wkreceni tak jak ty

Awatar użytkownika
Werbat
Posty: 1357
Rejestracja: 12 lut 2009 21:25
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Werbat » 15 cze 2011 13:39

Berserkerzy elitarni?
I aim to misbehave.
Systematycznie dążę do wyrugowania hejtu z arsenału swoich środków wyrazu.

Gość

Re: Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Gość » 16 cze 2011 10:24

?zawod

Kod: Zaznacz cały

OPIS
	Inaczej zwany profesja postaci. Charakteryzuje sie zbiorem
	umiejetnosci, ktore postac mozne szkolic u wlasciwego danemu
	zawodowi trenera do poziomu wyzszego niz w powszechnie dostepnych
	Gildiach Podroznikow.

	Niektore zawody udostepniaja emocje z nimi zwiazane.

	Nauki w zawodzie pobiera sie stopniowo. Nowe treningi staja
	sie dostepne raz na tydzień w nocy z niedzieli na poniedzialek
	zaleznie od czasu spedzonego przez postac w swiecie
	w poprzednim tygodniu. Po zmianie zawodu na inny wszystkie
	umiejetnosci spadaja do poziomu dostepnego w tym nowym
	zawodzie.

	Zawody mozna podzielic na autojoinowe, masowe i elitarne.
	Roznia sie miedzy soba dostepnoscia oraz maksymalnym poziomem
	mozliwych do wyuczenia umiejetnosci.
	
	Zawody autojoinowe
		To grupa zawodow, ktore mozna zdobyc wykonujac drobne
		zadanie dla jednego z nauczycieli NPC. Trzeba tez
		spelnic stawiane przez niego wymagania co do rasy
		i poziomu cech.
	
	Zawody masowe
		Zawod z tej grupy mozna zdobyc jedynie bedac czlonkiem
		jednego ze stowarzyszen. Profesje te inaczej zwowie sie
		zawodami etatowymi, gdyz szkolenie mozna rozpoczac
		dopiero po poleceniu przez osobe z kierownictwa
		stowarzyszenia, co wymaga zuzycia zdobytego przez nie
		etatu lub wplaty odpowiedniej kwoty pieniedzy.
	
	Zawody elitarne
		Sa to profesje scisle powiazane z konkretnymi
		stowarzyszeniami, szkolenie jest mozliwe tylko dla ich
		czlonkow, a umiejetnosci w pewnym stopniu znikaja
		po wystapieniu z takiego stowarzyszenia. To rozni je
		od zawodow masowych, ktorych trening jest mozliwy w
		dowolnym ze stowarzyszen, a umiejetnosci sie nie traci.

		Obecnie dostepny jest tylko jeden zawod o takich
		cechach, zawod kupca. Mozna jednak spotkac postaci
		posiadajace, nieosiagalne juz dla graczy, elitarne
		profesje berserkara, tancerza ostrza i rycerza.

PATRZ TEZ
	gzpomoc, umiejetnosci, waluta, trening, etat, gildia
EOF

Awatar użytkownika
Godar
Posty: 309
Rejestracja: 07 mar 2009 17:46
Lokalizacja: Kraków

Re: Pomoc dla graczy (dokumentacja) na Arkadii

Post autor: Godar » 14 wrz 2011 05:10

@Werbat:
Mieli elitarne umy, więc można ich zaliczyć do elitarnych.

ODPOWIEDZ