System wiedzy
: 31 gru 2016 14:39
Chcialbym ropoczacac dyskusje na temat szerokopojetego systemu wiedzy, ktory zostal wprowadzony na Arkadie juz jakis czas temu. Przywolujac wiesci z 4 VI 2015:
W mojej opinii stwierdzenie, ze wiedza pomaga w walce poprzez modyfikacje zadawanych przez postac obrazen nie znajduje odzwierciedlenia na mudzie. Osiagnawszy wysoki (czy tez pelny) poziom wiedzy w danych kategoriach sprawdzilem efektywnosc zabijania potworow na paru expowiskach na przestrzeni kilkunastu miesiecy. Efekt byl taki, ze mediana zabitych npc'ow na "jedna" kondycje (tj. swietna->zla) nie jest w zaden sposob proporcjonalna do poziomu wiedzy, a ponadto wartosc ta jest w zasadzie taka sama jak ta sprzed wdrozeniem systemu wiedzy. W swoich obserwacjach staralem sie wyeliminowac wszelkie zmienne, ktore moglyby wplywac na wnioski (np. przez uzywanie tego samego, magicznego ekwipunku, zachowujac podobna wysokosc cech postaci czy zabijajac na tyle duzo npc'ow, zeby wyeliminowac random ich sily, przy uzyciu jednego typu broni oraz zachowujac ten sam zawod); uznaje je wiec za wiarygodne.
Mam tez dodatkowe spostrzezenie - wiedza byc moze wspiera walke z "duzymi" przeciwnikami - pokroju smoka. Jest to jednak bardziej odczucie niz cos, co chcialbym stwierdzac z cala pewnoscia, a wynika to oczywiscie z relatywnie malej probki.
Moim zdaniem do czynienia mamy z jednym wariantem:
- system dziala zgodnie z zalozeniem, jednak modyfikacja obrazen z wiedzy jest na tyle nikla, ze niezauwazalna nawet z perspektywy fanatyka (jezeli bonus jest procentowy, to jest to jeden z zawodow, ktory powinien zmiane odczuc najbardziej)
- system dziala blednie - bonus dziala tylko w przypadku stworzen, ktore w ocenie informuja o mozliwym przyroscie umiejetnosci plynacym z walki
- system dziala blednie - bonus nie dziala w ogole
Mam tez zastrzezenia, do wykorzystania w "wielu innych miejscach" - widzialem zaledwie kilka, moze kilkanascie (z duza dawka ostroznosci) testow na wiedze lub/i jezyk. Nie udalo mi sie znalezc zadnego "niestandardowego" zwierzaka pocztowego oraz nie widzialem takiego u zadnej z postaci. Oczywiscie zdaje sobie sprawe z faktu, ze zasoby ludzkie tworzace Arkadie sa bardzo ograniczone - rodzi sie wiec tutaj pytanie czy jest zapotrzebowanie na opisy lub/i pomysly do lokacji/obiektow z wykorzystaniem tegoz systemu?
Reasumujac:
System wiedzy zapowiadal sie ciekawie, jawiac sie jako kolejna "marchewka". Niestety mechaniczne korzysci plynace z rozwijania umiejetnosci sa albo nikle, albo nieobecne, a klimatyczne smaczki bardzo rzadko spotykane. Koniec koncow czuje, ze marnowany jest pewien potencjal, brakuje tutaj satysfakcji z poswiecenia godzin na wzrost wiedzy, a oranie dla samego orania nie jest zbyt ciekawe.
Kod: Zaznacz cały
Trzecia zmiana to wprowadzenie wiedzy. Wiedza to specjalny typ umiejetnosci,
odpowiadajacy temu, ktory juz wczesniej zdobywaliscie walczac z potworami
pokoniunkcyjnymi. (...)
Wiedza (modyfikowana przez intelekt) pomaga w walce z przeciwnikami danego
typu, zwiekszajac zadawane obrazenia. Bedzie rowniez wykorzystywana w wielu
innych miejscach, na przyklad jako wymog do zdobycia ciekawszych rodzajow
zwierzat pocztowych.
Mam tez dodatkowe spostrzezenie - wiedza byc moze wspiera walke z "duzymi" przeciwnikami - pokroju smoka. Jest to jednak bardziej odczucie niz cos, co chcialbym stwierdzac z cala pewnoscia, a wynika to oczywiscie z relatywnie malej probki.
Moim zdaniem do czynienia mamy z jednym wariantem:
- system dziala zgodnie z zalozeniem, jednak modyfikacja obrazen z wiedzy jest na tyle nikla, ze niezauwazalna nawet z perspektywy fanatyka (jezeli bonus jest procentowy, to jest to jeden z zawodow, ktory powinien zmiane odczuc najbardziej)
- system dziala blednie - bonus dziala tylko w przypadku stworzen, ktore w ocenie informuja o mozliwym przyroscie umiejetnosci plynacym z walki
- system dziala blednie - bonus nie dziala w ogole
Mam tez zastrzezenia, do wykorzystania w "wielu innych miejscach" - widzialem zaledwie kilka, moze kilkanascie (z duza dawka ostroznosci) testow na wiedze lub/i jezyk. Nie udalo mi sie znalezc zadnego "niestandardowego" zwierzaka pocztowego oraz nie widzialem takiego u zadnej z postaci. Oczywiscie zdaje sobie sprawe z faktu, ze zasoby ludzkie tworzace Arkadie sa bardzo ograniczone - rodzi sie wiec tutaj pytanie czy jest zapotrzebowanie na opisy lub/i pomysly do lokacji/obiektow z wykorzystaniem tegoz systemu?
Reasumujac:
System wiedzy zapowiadal sie ciekawie, jawiac sie jako kolejna "marchewka". Niestety mechaniczne korzysci plynace z rozwijania umiejetnosci sa albo nikle, albo nieobecne, a klimatyczne smaczki bardzo rzadko spotykane. Koniec koncow czuje, ze marnowany jest pewien potencjal, brakuje tutaj satysfakcji z poswiecenia godzin na wzrost wiedzy, a oranie dla samego orania nie jest zbyt ciekawe.