Strona 1 z 58

Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 16:23
autor: Trfog
Za czasów marynarzy faktycznie 'baba na lajbie' miala przynosic pecha. Dobrze, ze warhammer i ishtar to nie nasza prawdziwa przeszlosc, w ktorej nota bene tez znajdzie sie troche historii o piratkach itp., a gra oparta na fikcyjnych swiatach, wiec gdyby ode mnie to zalezalo to takich sztucznych blokad by nie bylo. Tak samo, jak wiele innych wyznaniowek i autojoinow, ktore maja blokady na rasy.

Re: Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 17:00
autor: Mikkel
Luin napisał(a):
Czy jest jakiś sensowny powód, dla którego nie można zostać kobietą z zawodem marynarza?


Część zawodów autojoinowych ma ograniczenia rasowe, ten akurat ma płciowe i wątpię, żeby to było zmienione, gdyż w czasach żaglowców uważano, że kobieta na pokładzie przynosi pecha statkowi i załodze.
Co dokładnie rozumiesz przez "czasy żaglowców" oraz (dla Trfoga) "czasy marynarzy"? Bliżej nieokreślone czasy, gdy kolorowo odziani piraci z papugami na ramionach wesoło wołali "Yarr" i chlali rum? ;)

Ja rozumiem, że są przesądy, ale one dotyczą naszej rzeczywistości, nie zaś świata gry.

Ale żeby graczkom i ich kobiecym postaciom uniemożliwiać zabawę w ramach danej profesji? o.O Ok, skoro chcemy się trzymać "realiów" to kobiety nie powinny być dopuszczane do wielu innych bojowych profesji - milicjant bretoński przychodzi na myśl jako pierwszy, zaraz potem wykidajło. Niech sobie będą zielarzami albo handlarkami co najwyżej, słabsze wszak są i nic nie znaczą w świecie zdominowanym przez mężczyzn... Czyż nie tak?

No właśnie nie!

Arkadia to gra, która oparta jest na WFRP i utworach Sapkowskiego (gdzie u tego drugiego z ust bohaterów dość swobodnie padają słowa takie jak "genetyka" i "psychologia").

Przejrzałem rozdział o tworzeniu postaci podręcznika do pierwszej edycji WFRP i nie ma tam ani słowa przy losowaniu zawodu o tym, że "profesja niedostępna dla kobiet". Bez problemu można być kobietą profesji takiej jak: zabijaka (strona 40), żak (tak tak, studiować jako kobieta, rzecz w naszych realiach historycznych nie do pomyślenia - a tu w podręczniku ani słowa o tym, że dla kobiet profesja ta nie jest dostępna - strona 42), żeglarz, żołnierz, czy też żołnierz okrętowy (wszystkie trzy na stronie 43 - też ani słowa o tym, że kobiety nimi być nie mogą albo że gorzej sobie w tej roli radzą).

Ba, nawet gry RPG, które starają się odwzorować średniowiecze, ze wszystkimi jego ciemnymi stronami, nieco naginają rzeczywistość:
"W mrocznych wiekach większość społeczności charakteryzuje się, niestety, ostrym seksizmem. Mężczyźni zajmują wszystkie bez mała ważne stanowiska, zaś pozycja społeczna kobiet jest niska i zwykle jedynym, co los ma im do zaoferowania, jest życie pełne ciężkiej pracy i niemalże pozbawione praw.

Mimo tego i aby wzbogacić doświadczenia związane z grą, postanowiliśmy nieco nagiąć "historyczną poprawność" i udostępnić większość zawodów postaciom kobiecym (choć unikać należy kobiet w roli duchownych, księży, strażników czy wojowników)." (Call of Cthulhu: Dark Ages, strona 18).
Dalej jest o tym, że Strażnik Tajemnic sam musi zadecydować, czy takie "kobiety awanturniczki" to wyjątek czy też nagiąć nieco bardziej realia historyczne. Nie jest napisane "jak grasz kobietą, możesz być tylko chłopką i do końca życia zapieprzać w domu dla swojego mężczyzny".

Przyłączam się do pytania: jest jakiś sensowny powód?

EDIT:
A, zdaje się, że kobiety mogą potem trenować zawód masowy korsarza. Jakże to? Przestały przynosić pecha? ;)

EDIT@Herenvarno
Dyscypliny takie jak psychologia i genetyka też są tak stare? Cholercia, nie wiedziałem. ;) I tyle z mojej strony, nie będę tematu rozmywał dodatkowymi postami, bo chciałbym poznać odpowiedź na postawione powyżej zasadnicze pytanie.

Re: Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 17:17
autor: Herenvarno
Mikkel pisze: A, zdaje się, że kobiety mogą potem trenować zawód masowy korsarza. Jakże to? Przestały przynosić pecha? ;)
Zdaje sie ze w realiach naszej dalszej przeszlosci uwazano iz kobiety nie moga pojac skomplikowanego tematu jakim byly 'przedmioty scisle' dlatego broniono im pobierac nauki na uczelniach. A gdy juz znalazlo sie kilka 'niezaleznych pan' ktore uczyly sie 'za swoje', to mimo to nie dane im bylo wykladanie na uniwerkach.
'Warhammer', jak tez 'Legends of Five Ring' odstapily od modelu "role nie dla postaci kobiecych", gdyz ruchy feministyczne w naszych realiach, wywieraly dosc mocne naciski na "umniejszaniu roli kobiet w grach", dlatego lepiej bylo 'machnac reka".
Dzis natomiast 'politycznie poprawne' byloby "Gender" przy tworzeniu postaci? :D
Mikkel pisze:

Arkadia to gra, która oparta jest na WFRP i utworach Sapkowskiego (gdzie u tego drugiego z ust bohaterów dość swobodnie padają słowa takie jak "genetyka" i "psychologia").
Slowa 'Genos' i 'Psyche' maja wiecej lat, niz slowa pisane w naszym kraju, wiec nie rozumiem.

Re: Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 19:31
autor: Finmor
W mojej opinii byłoby ciekawiej, gdyby ograniczeń rasowych czy płciowych (jak ten marynarz, zbroja feniksa, czy niektóre ubrania) było więcej, a nie mniej.

Re: Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 19:44
autor: Trfog
Dla mnie byloby ciekawiej, gdyby byla chociaz jedna ogrza wioska, czy jakis oboz, a nie tylko elfy/ludzie/krasnale/halfy/resztadobra (mowa o imperium). :P Chetnie nawet opisze!

Re: Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 20:05
autor: Ithe
Finmor pisze:W mojej opinii byłoby ciekawiej, gdyby ograniczeń rasowych czy płciowych (jak ten marynarz, zbroja feniksa, czy niektóre ubrania) było więcej, a nie mniej.
To zależy od natury samych ograniczeń. Trochę szkoda ograniczać postaciom żeńskim rozwój na etapie AJ zwłaszcza, że na samej arce można spotkać npc/tereny dla których naturalną ścieżką w rozwoju w danej kulturze jest właśnie rozwój profesji marynarza.

Ograniczenia rasowe opierają się na braku predyspozycji rasy do zajmowania się zawodem, lub do pochodzenia z danego obszaru ze względów kulturowych. Niemożność noszenia stroju z kolei najczęściej z budowy ciała i rozmiaru.

Re: Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 20:13
autor: Finmor
Ale ja nie postuluje ograniczeń wyłącznie dla postaci żeńskich. :roll: Tak samo w drugą stronę.
Uznajesz za sensowne predyspozycje rasy, a predyspozycji płci już nie?

Może emoty marynarza nie pasują do kobiety? (zgaduje, bo nie wiem jakie są). Tak samo podobno krasnolud nie może być zielarzem, bo to się gryzie. W przypadku tego roztrząsanego marynarza ma to znaczenie tylko kosmetyczne - można wziąć inny zawód aj, a kiedyś w przyszłości i tak zostać korsarką. Wszystkie zawody etatowe są już normalnie dostępne dla wszystkich ras i płci.

Re: Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 20:13
autor: Herenvarno
Zas ograiczenia do bycia glowa rodziny przez mezczyzn u Amazonek?

Re: Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 20:24
autor: Morholt
Wszystkie panie chcące zostać marynarzami zapraszamy na pokłady drakkarów :mrgreen:

Re: Komentarze do pytań do czarodziejów

: 01 lut 2015 20:26
autor: Ithe
Finmor pisze:Ale ja nie postuluje ograniczeń wyłącznie dla postaci żeńskich. :roll: Tak samo w drugą stronę.
Uznajesz za sensowne predyspozycje rasy, a predyspozycji płci już nie?

Może emoty marynarza nie pasują do kobiety? (zgaduje, bo nie wiem jakie są). Tak samo podobno krasnolud nie może być zielarzem, bo to się gryzie. W przypadku tego roztrząsanego marynarza ma to znaczenie tylko kosmetyczne - można wziąć inny zawód aj, a kiedyś w przyszłości i tak zostać korsarką. Wszystkie zawody etatowe są już normalnie dostępne dla wszystkich ras i płci.
Tak jak napisałam - to zależy. Skoro są zarówno w Ishtar jak i w Imperium (przynajmniej pochodzeniowo) takie tereny, dla których naturalnym rozwojem dla postaci żeńskiej jest pływanie na statkach to ograniczenie w postaci blokady na AJ nie ma sensu. Argument, że może sobie wziąć etat jest nietrafiony bo owszem może, ale jest stratna w stosunku do postaci, które mogły zadeklarować AJ i utrudnia rpgowanie wybranej przez gracza historii dla postaci skoro pozbawia ją możliwości nabycia odpowiednich umiejętności na początkowym etapie gry.

Chyba i krasnolud i ogr nie mogą mieć profesji zielarza. Przyznaje, że nie orientuje się bardzo w specyfice tych ras więc trudno mi się odnieść do tego ograniczenia - ale z pewnością Ci którzy się dobrze znają mogą się wypowiedzieć :-) Chętnie poczytam ;-)