Strona 1 z 4

Co czytać, by załapać klimat gry?

: 28 lip 2015 19:42
autor: Darqhar
Możliwe, że dla większości odpowiedź (na pytanie w temacie) jest tak oczywista, że powiedzą, że temat jest bez sensu.
Ale jako początkującemu graczowi (nie liczę nieudanej próby z przed wielu, wielu lat) wydaje mi się, że warto podpowiedzieć co warto przeczytać żeby lepiej wejść w klimat. Zwłaszcza, że jak czytam, świat Arkadii jest jednak odmienny i ma swoją charakterystykę.

Zacznę od oczywistości czyli rozumiem, że:
Cykl wiedźmiński Andrzeja Sapkowiskiego;
1. Ostatnie życzenie
2. Miecz przeznaczenia
3. Krew Elfów
4. Czas pogardy
5. Chrzest ognia
6. Wieża Jaskółki
7. Pani Jeziora
i 8. Sezon burz?

Jaki inne materiały (opowiadania, etc) będą pomocne? Jakaś twórczość graczy?

A teraz w kwestii świata Warhammera. Tu jestem "zielony", bo moje doświadczenia z RPG to D&D, a "młotka" znam (pobieżnie) tylko z komputerowego MMORPG Wow.
Jak na razie czytam wiki http://wikipedia.arkadia.rpg.pl/view/Strona_główna.
Czy to wystarczy?

Re: Co czytać, by załapać klimat gry?

: 28 lip 2015 20:45
autor: Narmaniel
Względem Ishtar pomocny będzie również zbiór "Coś się kończy, coś się zaczyna." Poza tym pomogło mi pogranie w Wiedźmina na PC. Tylko trzeba sobie informacje tam zawarte przefiltrować przez Arkę.

Co do Warhammera, polecam książki Czarnej Biblioteki, np. "Zabójca Trolli", "Zabójca Gigantów", do znalezienia raczej na Allegro. Ponad to książki z zasadami do armii z Warhammer Fantasy Battle mają (lub miały...) trochę klimatu na pierwszych stronach i ilustracjach. Podręcznik do Warhammer Fantasy Role Play również można sobie obejrzeć, z zastrzeżeniem, aby była to pierwsza edycja.

Na wszystko, co wyczytasz z tych źródeł, musisz nałożyć poprawkę Arkadii. Np. W zasadach Leśnych Elfów do WFB ich bóstwem jest Kurnous (lub coś w tym guście), na Arkadii jest to Kharnos. A w Ishtar nie sposób określić dokładnej daty względem sagi, ze względu na sprzeczne fakty, jak istnienie Hufca i jeszcze jednej rzeczy (nie pamiętam w tej chwili) jednocześnie.

Re: Co czytać, by załapać klimat gry?

: 28 lip 2015 21:24
autor: Darqhar
Wielkie dzięki.

Re: Co czytać, by załapać klimat gry?

: 31 lip 2015 12:06
autor: Ethel
Ja ze swojej strony jestem przerazona jakoscia tych wszystkich "Zabojcow", jezyk (polskiego tlumaczenia, oryginalow nie czytalam) jest tak przerazajaco drewniany, ze psuje cala radosc z czytania. Duzo fajniejsze wydaja mi sie podreczniki, ale to juz nie do konca jest to samo. ;-) dawniej, na starym forum, bylo kilka naprawde genialnych opowiadan graczy (Z pamietnika najemnika, kochamkochamkocham), ale nie wiem, czy da sie do nich jeszcze dotrzec.
Z drugiej strony duzo jest fantastyki nie zwiazanej bezposrednio z Arkadia, ale pomagajaca wczuc sie w klimat odgrywanej postaci - na przyklad po przeczytaniu "Kronik Czarnej Kompanii" musialam ze wszystkich sil powstrzymywac sie przed rzuceniem wszystkiego i wstapieniem do KG ;-)

Re: Co czytać, by załapać klimat gry?

: 31 lip 2015 12:20
autor: Narmaniel
"Zabójcy" to gniot - przyznaje, grafomaństwo straszne. Ale pozwala poznać świat i wczuć się w klimat.

Zdanie z któregoś "Zabójcy", które wyryło mi się krwawymi literami w mózgu:
"Gotrek wysłał w stronę przeciwnika drobiazgowo obliczony ładunek nienawiści."

:)

Re: Co czytać, by załapać klimat gry?

: 31 lip 2015 13:10
autor: Herin
Ethel pisze: Duzo fajniejsze wydaja mi sie podreczniki, ale to juz nie do konca jest to samo. ;-) dawniej, na starym forum, bylo kilka naprawde genialnych opowiadan graczy (Z pamietnika najemnika, kochamkochamkocham), ale nie wiem, czy da się do nich jeszcze dotrzec.
Do części zbiorów ze starego TwojegoNetu można dotrzeć w Google cache albo Archive.org poprzez http://historiastron.pl/
Niestety pomimo okresowych migawek na przestrzeni lat multum podstron w tematach nie działa ale coś jeszcze można wygrzebać.

Re: Co czytać, by załapać klimat gry?

: 31 lip 2015 13:46
autor: Ethel
Dzieki, pokopie w takim razie, moze cos sie uda odnalezc ;-)

Re: Co czytać, by załapać klimat gry?

: 31 lip 2015 15:48
autor: Darqhar
Jak się uda znaleźć, to poproszę o linki. Może warto, by było to "zmagazynować" i udostępnić jako "warte przeczytania". Taki swego rodzaju apokryf Arkadii ;)

Re: Co czytać, by załapać klimat gry?

: 31 lip 2015 17:51
autor: Herin
Darqhar pisze:Jak się uda znaleźć, to poproszę o linki. Może warto, by było to "zmagazynować" i udostępnić jako "warte przeczytania". Taki swego rodzaju apokryf Arkadii ;)
Ishtar:
Wystarczy by jako tako się ogarnąć, bez czytania sagi (ta się przydaje do odkrywania pewnych smaczków).
http://wiedzmin.wikia.com/wiki/Strona_g%C5%82%C3%B3wna
Imperium:
Jakiś sensowny stary podręcznik WH można trafić online, żeby przyswoić sobie podstawowe fakty (dobrze przejrzeć jakaś kronikę wydarzeń w świecie WH, kiedyś dawno temu trafiłem na znakomitą, polskojęzyczną może wciąż wisi). Dodatkowo biblioteki na Arkadii dają dość jasny obraz sytuacji. Książki z przygodami ze świata WH przynajmniej te z którymi miałem do czynienia są delikatnie mówiąc ujowe i czytanie suchych faktów z podręcznika bije je na głowę, a tym bardziej lepiej nie przekładać ich na realia i nie powoływać na nie w dyskusjach.

Jak wiele tej wiedzy trzeba, to zależy jak bardzo chcemy utożsamiać postać ze światem po którym wędruje. Jak ktoś dopiero wystartował i nie bardzo zna realia tych światów to lepiej nie zaczynać z wymyślna historią bo można się wpierniczyć w kanał, a niektóre sprawy jest ciężko odkręcić jak już historia postaci pójdzie w świat. Lepiej starać się tylko trzymać ogólnych zasad dotyczących muda (klimat) i nie kombinować zbytnio imho. Lepiej ograniczyć się do wiadomości o rasie i miejscu pochodzenia (nikt nie musi być chodząca encyklopedią).

Re: Co czytać, by załapać klimat gry?

: 31 lip 2015 20:12
autor: Galard
Co do Ishtar to ja jednak bym radził zapoznać się z całym cyklem wiedźmińskim, może poza Sezonem Burz (nie wiem kto to pisał ale nie chce mi się wierzyć, że Sapkowski). Z kolei z czerpaniem informacji z wiedzminksiej wikipedi byłbym ostrożny, bo ona opiera się nie tylko na książkach ale tez na grach, które są świetne ale z oczywistych względów nie muszą się pokrywać w 100% z cyklem.