Strona 5 z 6

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 15 lut 2018 21:38
autor: Slewhut
Ooo.. powoli czuje porozumienie z Toba.

Takie podpowiedzi jak teraz dales powinny pojawiac sie w samouczku jezeli w terminalu wpisze "zasmuc sie", ktore jest nie obslugiwane

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 15 lut 2018 21:43
autor: Lus
Slewhut pisze:Mysle ze sterowanie Arkadia jest trudne i nie intuicyjne. Tym bardziej ze dla kogos calkowicie poza tematem jest to abstrakcja. Pokazalem Arkadie dwom kolegom z pracy i odbior byl taki jak moj.

Wytrzymalem 12 godzin. Pytanie czy gracze maja przechodzic przez jakas selekcje i rezygnowac w zderzeniu z gra i swoim brakiem cierpliwosci? Wszyscy tutaj na forum wypowiadaja sie ze dali rade i teraz sa zadowoleni. Trzeba by tez spytac tych ktorzy rady nie dali i zrezygnowali.
To jest klucz tej całej dyskusji. Rozmawiasz tutaj głównie z osobami, którym udało się przebrnąć przez pierwsze etapy gry w MUDa, więc wyszły z założenia, że skoro oni potrafili, to i inni potrafić będą. Większość uważa, że jeśli ktoś nie poradzi sobie z pierwszymi krokami, to nie powinien w MUDa grać, no bo przecież to ciągłe czytanie/pisanie i skoro świeżynkę odstraszyły, to świeżynka i tak grać nie będzie. ;) Subtelne złośliwości, które w Twoim kierunku skierowano, mają swoje uzasadnienie: część Twoich pomysłów nie ma racji bytu. Ale jako-tako złośliwości nie pojmuję, bo przecież masz rację, mudy są nieintuicyjne. A już na pewno nie Arkadia. Niechęć do zmian wynika pewnie z tego, że trzeba by było przekopać wszystko od nowa by wprowadzić kilka kosmetycznych zmian. A i rąk do pracy brakuje.

Swoje pierwsze kroki na MUDach stawiałam jakoś... w 2006? Ale próbowałam wielokrotnie kogoś zachęcić do wspólnej gry, ostatnio miesiąc temu. Efekt był taki, jak opisujesz. Zderzenie z barierą, z tym, że nie każde słuszne rozwiązanie samo nasuwa się na myśl. Że trzeba dojść do tego "co autor miał na myśli". Zauważyłam, że im bardziej ktoś pomysłowy i kreatywny, tym większy ma problem ze znalezieniem odpowiedniej komendy. MUDowcy komend się wyuczyli na pamięć. I stosują. Co niewiele ma wspólnego z intuicyjnym zastosowaniem, niestety.

Moim zdaniem Arce bardzo pomogłyby wymienione właśnie aliasy dla komend, rozszerzenie komend niestandardowych o kilka alternatywnych opcji (przeskocz rozpadline, przeskocz przez rozpadline, przeskocz przez szczeline, przeskocz za wyrwe itd. powinny działać, wszak oznaczają to samo, a nie zawsze łatwo się domyślić co kodujący miał na myśli). Dodanie lepszych opisów do przedmiotów, które są interaktywne, by móc kombinować z głową, a nie bawić się w zgadywanki. Pomysłu na to, jak ułatwić KOMPLETNIE PIERWSZE kroki nowym osobom, ni cholery nie mam.

A zwracając się do reszty: drodzy gracze, zauważcie, jak rzadko dołączają do naszej społeczności osoby zupełnie nowe. :) Często wychodzi na to, że świeżynka albo okazuje się np. starym wyjadaczem z Barsy, albo rezygnuje z gry po dwóch tygodniach. Wiadomo, że pomoce są, że jest wiki, że są ?, że idzie jakoś powoli dojść do względnego poziomu ogarniecia istoty muda. Ale biorąc pod uwagę, że regularnie ktoś próbuje uprosić jakiś samouczek... może jednak faktycznie brakuje jakiegoś elementu układanki? :) I nie chodzi o to, by dawać komuś drogę na skróty. Tylko żeby w przyszłości widzieć w "kto" jeszcze większe liczby. :)


A odnośnie dopisanych przed chwilą wiadomości:

- Niestety zastosujesz tylko te emocje wymienione w ?emocje. Nowych nie wymyślaj, bo nie ma sensu. Nie istnieją. ;)

- I niestety, nikt nie wymyśli też niedorzecznie wielkiej bazy podpowiedzi na nieudane komendy. Bo wyrażenie "co autor miał na myśli" działa też w drugą stronę. Wizowie, nawet jakby chcieli, to nie są w stanie przewidzieć co gracze będą głupiego wklepywać.

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 15 lut 2018 21:57
autor: Airhil
Uśmiech ze smutkiem ma na przykład niewiele wspólnego tak na pierwszy rzut oka.

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 15 lut 2018 22:05
autor: Elia
Lus ma trochę racji ale np. ja jestem graczem nowym , nie miałam do czynienia z czymś takim jak MUD nigdy i trafiłam tu trochę przypadkowo.
Co prawda pamiętam szok na początku i małe zniechęcenie, parę wtop i frustracje ale zrozumiałam , że po prostu trzeba do tego podejść z cierpliwością, dać sobie czas i pytać pytać pytać. Mnóstwo jest tematów i tutaj na forum i są bardzo pomocne wystarczy się przekopać i poświęcić temu trochę czasu, pogrzebać w Wiki, pogrzebać w opcjach. Trzeba zaakceptować przynajmniej na początku, to jak to wygląda i jak działa.
Wszystko składa się w jedną całość ale po długim czasie i po wielu trudach łapie się i mechanikę i klimat. Ale jak już się złapie, to gra ( z drobnymi wyjątkami, tak jak wspomniana składnia choć i do niej można przywyknąć po czasie) jest czystą frajdą i przyjemnością.
Slewhut naprawdę daj sobie trochę czasu jeszcze, postaraj się myśleć trochę szerzej jeśli chodzi o komendy, emocje i nie zniechęcaj się a przebrniesz. Jak już załapiesz co i jak to zrozumiesz, że niektóre pomysły są po prostu niewykonalne w takiej konwencji.

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 16 lut 2018 00:16
autor: Aenya
Co do składni komend, pomaga mi zazwyczaj założenie: jeśli odpowiednia emocja może być wykonana bez udzialu drugiej osoby, pierwsze jest [jak] - na przyklad "usmiechnij sie [jak] [do kogo]". Jesli odpowiednia emocja jest typowo nakierowana na drugą osobę, pierwsze jest [kogo] - np. "przytul [sie do] kogo [jak]". Mała obserwacja, a tyle czasu zaoszczędzone :)

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 16 lut 2018 09:05
autor: Slewhut
TAK! Wlasnie takie porady powinny sie pojawiac na poczatku gry gdy cos nie wyjdzie. Tyle czasu by to zaoszczedzilo

I to nie gdzies tam byc zapisane, tylko jezeli wpisuje jakas komende i mam dostac "Slucham?"

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 16 lut 2018 10:26
autor: Aenya
Slewhut, z tym że to można zauważyć samemu. Gdy sprawdzisz ?komendy, ?emocje, to widać, że można sprawdzić każdą jedną emocję z osobna - i pomoc do określonych emocji jest tak kompletna że bardziej się nie da ;)

To, co ja podpowiedziałam, to jest raczej "protip" ułatwiający życie. W typowych grach wideo taki protip byłby na ekranie ładowania - JEŚLI W OGÓLE. A reguła nie jest żelazna, to tylko obserwacja, więc nie będę biec i od razu dawać na wiki jako prawdę objawioną.

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 16 lut 2018 11:03
autor: Rankor
Slewhut - Airhil ma rację, powinieneś najpierw trochę pograć. Dosłownie jest dostępne "usiadź na płaszczu", a Ty to zgłaszasz.

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 16 lut 2018 12:54
autor: Slewhut
Jak dla mnie taka wiedza powinna wyplywac wprost z gry. A nie ze trzeba dlugo, dlugo grac. No ale coz.. Ja nie zglaszam usiadz na plaszczu, tylko zeby pozysta stojaca, siedzaca, lezaca wplywala wprost na postac. Chyba ze juz cos takiego jest, ale na tyle subtelnie ze tego nie zauwazylem. A to szkoda. Moglyby opisy mojej koondycji mi zasugerowac co mam zrobic. To by byl samouczek.

Czyli jak jestem wyczerpany, oczekiwalbym czegos takiego -> "Nie masz sil podazac w tym kierunku. Usiadz odpocznij troche."

Re: Samouczek dla nowych graczy.

: 16 lut 2018 12:58
autor: Werbat
No tak, bo gracz jest kretynem, któremu nie wystarczy 'ej, zmęczyłeś się' tylko 'ej, zmęczyłeś się, ODPOCZNIJ'. W RL też jak się zmęczysz dzwonisz do mamy/lekarza/kumpla, żeby Ci dał taką Złotą Radę, czy po prostu odpoczywasz, bo to naturalne?

Weź już gościu odpuść. Przyszedłeś wczoraj, a chcesz zmieniać świat, w dodatku pomysłami totalnie z czapy. Albo, nie wiem, zwizuj się i napisz taki samouczek i tysiąc podpowiedzi do komend, bo gracz wpisał 'po<enter>'. Póki co przylazłeś i brynczysz ideami typu 'weźmy się i zróbcie'.