Jak pisać opisy?
: 11 lut 2009 23:34
Jak pisać opisy gildii.
***********************************************************************
Plik ten zawiera spis wytycznych odnosnie pisania opisow gildii
zawodowych na Arkadii. Jesli zstanie zaakceptowany przez wszystkich
Lordow, bedzie obowiazujacym wzorem tego, co nalezy zawrzec w opsie
gildii OCC i nie tylko.
***********************************************************************
1. Ogolne
Na poczatek nalezy krotko zdefiniowac czym jest gildia zawodowa. Otoz
ma ona za zadanie nadanie celu zycia postaci gracza. To krotka, ale dobra
definicja. Wstepujac do gildii zawodowej, gracz decyduje sie na bardzo
wiele rzeczy, w tym nie tylko na uprawianie danej profesji, na
zaakceptowanie pewnej subkultury, ale takze, na po czesci ustalony
swiatopoglad, na pewne przywileje i ograniczenia i przede wszystkim na
okreslony sposob zycia. I to wlasnie tworca ma zapewnic nie tylko wybrane
srodki, ktore umozliwilyby realizacje tych celow, ale co wiecej
musi zapewnic cale srodowisko. Subkultura gildii zawodowej powinna byc
w miare realistyczna i w pelna, co znaczy, ze nie moze zawierac
niedopowiedzen w podstawowych sprawach, tak by gracz czul, ze otacza go
cos trwalego i pelnego, gdzie moze zrealizowac swa ideologie zyciowa.
Podstawowym elementem zapewniajacym jakosc gildii jest dobry pomysl
ujety w ramy czytelnego, i dopracowanego opisu. Ponizej postaram sie
wypunktowac z ewentualnymi przykladami co taki opis zawierac powinien.
Przy czym pamietaj szanowny czytelniku, ze aczkolwiek manual ten zostal
stworzony na potrzeby gildii zawodowych, to jednak sam chemat powinien
posluzyc rowniez przy tworzeniu gildii rasowych czy layman, gdzie czesc
punktow mozna splycic lub pominac, pamietajac, ze idealny opis zawieralby
te wszystkie elementy. Zechciej rowniez czytelniku zwrocic uwage na fakt,
ze opis ten ma ci przedewszystkim pomoc, nie traktuj wiec go jako zbioru
podpunktow do zrealizowania i nie ograniczaj w zaden sposob swoich wizji
gildii. Cokolwiek bys nie wymyslil, zapewniam Cie, ze mozesz w takim
opisie to zawrzec, a z twoich pomyslow z pewnoscia da sie dopracowac
przejrzyste struktury, ktore zloza sie na doskonala calosc.
2. Opis Gildii OCC
!!!UWAGA!!!
!!!DBAJ O JASNOSC I PRZEJRZYSTOSC OPISU!!!
Dane
- typ gildii
- styl gildii
- nazwa gildii
- zajmowane sloty
- jakie rasy przyjmuje, a jakich bezwzglednie nie
- kto powinien miec dostep do podanych tu informacji
- wypadaloby zaznaczyc tez stopien elitarnosci gildii i
oczekiwany przez tworce tax
Zalozenia Ogolne
W punkcie tym nalezy zawrzec podstawowe cele istnienia i zycia zarowno
samej gildii jak i jej czlonkow. Jest to punkt informacyjny, majacy na
celu wprowadzic w klimat gildii, jednak nie rozwijajacy nadmiernie
szczegolow. Na poczatku kazdego opisu powinien sie taki punkt znalezc i
nie nalezy go kwitowac jednym zdaniem, bo wtedy minie sie ze swoim
powolaniem. Dobrze jest tez umiescic w tym punkcie na jakich zrodlach i
podstawach (jesli w ogole) opiera sie gildia.
Lokalizacja gildii
Kazda gildia musi posiadac swoja lokalizacje lub tez przynajmniej teren
na ktorym dziala. Nalezy zatem wyszczegolnic te miejsca, ewentualnie
ustalic alternatywny sposob zrzeszania czlonkow. Krotka charakterystyka
terenu z punktu widzenia gildii z pewnoscia pomoze przy pozniejszym
kodowaniu. Nalezy tez zaznaczyc jakie znaczenie ma dla czlonkow cehcu ten
teren i czy w jakis specjalny sposob traktuje czlonkow. Jest tez mnostwo
innych ewentualnosci, ktorych nie jestem w stanie wymienic.
Charakterystyka czlonka gildii
Ten punkt powinien zawierac zarowno ogolne cechy, zalety i przywary
przecietnego czlonka, jak i nakreslac niejako jego swiatopoglad oraz
uwypuklac te jego elementy, ktore maja istotne znaczenie dla swiata
Arkadii i moga zostac wykorzystane dla jego urozmaicenia. Tak wiec
nalezaloby tu umiescic:
- morale przecietnego czlonka
- jego mentalnosc i wojowniczosc
- stosunki miedzy nim a innymi gildiami
- wyglad w sensie charakterystycznych cech wspolnych dla czlonkow
jesli takowe wystepuja
- preferencje zyciowe i ogolny stosunek do swiata
- jak pojmuje on swa role w cechu
- roznego typu maniery i inne charakterystyczne cechy odrozniajace
go choc troche od innych, a wspolne dla czlonkow cechu
- ulubione zajecia, przedmioty, bronie, sposob spedzania czasu,
przyzwyczajenia i cala mase innych codziennych rzeczy, ktore mozna
wykorzystac do podniesienia realizmu
Struktura i hierarchia gildii
W punkcie tym nalezy bardzo jasno okreslic jaka bedzie struktura
oragnizacyjna powstajacej gildii. Najprostsza mozliwa to oczywiscie
jej brak, ale nie nalezy popadac w euforie. Nawet jesli miedzy czlonkami
nie zachodza zadne relacje czy zwiazki, to kazda gildia zawodowa musi
posiadac graczy trzymajacych w swym reku wladze nad gildia, jakkowliek
by sie nazywali. W opisie powinien zostac zawarty szczegolowy instruktarz
do tych wszystkich powiazan, przy czym przypominam, ze gildie elitarne
maja zwykle dosc zlozona strukture wynikajaca nie tylko z samych zrodel
na ktorych opiera sie cech, ale tez z pewnych zalozen hierarchicznych
poczynionnych przez autora opisu w celu skomplikowania drogi prowadzacej
do zostania czlonkiem. Taka komplikacja, bedaca jednoczesnie
uatrakcyjnieniem jest czesto konieczna, by wyeliminowac graczy, ktorzy
nie przejmuja sie odtwarrzaniem swych rol.
Tak wiec powtarzajac:
- jakie sa stopnie gildiowe i tytuly im odpowiadajace
- jesli jest wiecej niz jeden rodzaja tytulow to rowniez
- jakie sa zaleznosci pomiedzy czlonkami na okreslonych poziomach
- czym rozni sie zakres obowiazkow
- czy gildia posiada jakies podstruktury rozne od stopni gildiowych
- czy posiada alternatywne i dobrowolne mozliwosci rozwoju gildiowego
- ogolnie sposob organizacji
Zasady awansu w gildii
Punkt ten jest mocno powiazany z poprzednim i niekoniecznie musi byc
od niego oddzielony. Nalezy tu zawrzec opis warunkow i sposobow zdobywania
wszystkich tytulow, poziomow i innych nobilitujacych elementow struktury,
oraz zasady na jakich sie te tytuly ewentualnie traci.
Zasady rekrutacji nowych czlonkow
Bardzo jasno i precyzyjnie nalezy stwierdzic jakie beda zasady
rekrutacji nowych czlonkow zarowno w stosunku do pierwszych przyjetych
graczy jak i pozniej. Nalezy zaznaczyc czy zasdy te sa bezposrednio
dostepne dla kandydatow, czy tez sa ukryte i odpowiedzialni za to
czlonkowie po kolei sami sprawdzaja czy gracz odpowiada tym zasadom.
Zasady opuszczania gildii
To czy da sie opuscic gildie i na jakich konkretnie zasadach musi byc
rowniez zaplanowane przed kodowaniem. I tu niezbedne sa dodatkowe
decyzje czy informacje te beda dostepne dla ogolu graczy, czy tez tylko
dla czlonkow, a moze trzeba sie bedzie o nich przekonac empirycznie?
Uprawnienia wladz gildii
- za co i na jakich zasadach wladze moga karac i nagradzac
- w ogole jakie sa roznice jesli decydentow jest w gildii wiecej niz 1
osoba
- przede wszystkin nalezy zaznaczac kto i na jakich zasadach moze
wykluczyc z szeregow gildii
Kodeks gildiowy
O ile gildia posiada jakis kodeks powinien on tu zostac spisany, a
kazda gildia powinna miec zbior praw nakazujace czlonkom przestrzegac
zasad Arkadii pod grozba wykluczenia z gildii. Punkt powinien tez zawierac
objasnienia w jaki sposob bedzie dostepny kodeks oraz przewidywac kary
za wykroczenia. Rowniez kwestia egzekucji kar powinna byc jasno okreslona.
Nie wymaga sie tez, by wypisywac w opisie pelny rollplajowy kodeks,
wystarczy wypisac wszystkie istotne obowiazki, ograniczenia i przywileje,
ktore pozniej w sposob bardziej opisowy zostana umieszczone w samej
gildii. Pamietaj przy tym czytelniku, ze nie kazda gildia ma jasno
sprecyzowany kodeks (np w formie ksiazki) i niekiedy jest to raczej
niepisany zbior i wtedy wlasnie nalezy w jakims pliku gildiowym, dostepnym
tylko dla graczy, zaznaczyc czego to musi przestrzegac kazdy czlonek.
Zwyczaje oraz rytualy gildiowe
Kazda gildia ma jakies swoje zwyczaje, czy rytualy, ktore uprawia i
nalezaloby spisac je i przedstawic jakie maja znaczenie dla czlonkow.
Zapewniam, ze wczesniejsze zaplanowanie takich elementow ulatwi ich
wplecenie w pozniejszy kod, a w przypadku braku umiejetnosci pozwoli
osobom, ktore zdecyduja sie pomoc, na zrozumienie i efektywne zakodowanie
ich. Oczywiscie zadne rytualy nie sa obowiazkowe w gildii, ale nalezy
tez spojrzec na to nieco szerszym okiem. Rytual moze byc to np rytual
palenia fajki, zeby daleko nie szukac.
Srodki wyrazu (emoty i inne)
Na standardowe srodki wyrazu skladaja sie glownie emoty. Zwracam uwage,
ze powinny byc one nie tylko zlepkiem tekstow pasujacych do gildii, ale
glownie przemyslanym i zaplanowanym systemem, ktory pozwoli graczowi
wyrazic charakter gildii i poruszac sie w sytuacjach z ktorymi bedzie mial
do czynienia w sposob charakterystyczny dla tej wlasnie gildii. Oczywiscie
im wiecej ich bedzie tym lepiej, ale nic na sile.
Szczegolne przedmioty i komendy gildiowe
Gildie posiadaja zwykle pewne szczegolne przedmioty, zachowujace sie
przy apokalipsie i w tych to rzeczach sa zwykle komendy zwiazane z
gildia. Nalezaloby zatem opisac zarowno same przedmioty, ich wyglad
przeznaczenie, pochodzenie, zasady odzyskiwania itp, jak rowniez
komendy ktore dodaja graczom wraz z ich dokladnym zastosowaniem.
Historia gildii
Kazda dobra gildia ma swoja historie. Historie bywaja rozne i na tym
polega ich urok. Im wiecej bedzie taka historia tlumaczyla i im wiecej
bedzie w niej odniesien do naszego swiata, tym lepiej. Oczywiscie w opisie
gildii nie nalezy wpisywac calej historii gildii, raczej spodziewam sie
znalezc w idealnym opisie jakis krotki skrot historii moze nawet w
powiazaniu z innymi jej elementami. W kazdym razie uswiadom sobie drogi
czytelniku, ze nie kazdy gracz, ktory w swych podrozach natknie sie na twe
wspaniale dzielo bedzie wiedzial co to w ogole jest za dziw. W zwiazku z
czym najlepiej jest stworzyc w jakies bibliotece ogolnodostepna historie,
aby zachowac spojnosc swiata. Niekiedy historia moze byc spisana tylko na
uzytek czlonkow, ale nie jest to praktyka najszczesliwsza, jesli juz
to lepiej stworzyc dwie wersje. Pamietaj tez szlachetny kreatorze, ze
nie kazda historia zaczyna sie od slow: "Dawno, dawno temu... kiedy
na swiecie panowali okrutni bogowie... "itd. Niech nie zwiedzie cie
stereotypowy tytul tego podpunktu. W uzasadnionych przypadkach gildia
moze nie miec historii, ale to powinno wyniknac z jej charakteru, a nie
z lenistwa tworcy.
Umiejetnosci, specjale i tax gildiowy
Byloby idealnie gdyby kazdy tworca podszedl do tego podpunktu, z
pewnym dystansem. Czesto spotykana jest sytuacja, gdzie rozentuzjazmowany
kreator wypisuje tu niestworzone wielkosci popierajac je metnymi
wyjasnieniami. Proponuje, by ustalenie bardzo konkretnych wartosci
pozostawic do dyskusji komisji lordow i AoB. Ze swej strony kreator
powinien sie dobrze zastanowic jak bardzo elitarna jest jego gildia i
jakiego oczekuje dla nie taxu. Od tych dwoch rzeczy zalezaly beda
umiejetnosci i specjalne umiejetnosci gildii. Oczywiscie nie ma przeszkod
by kreator przedstawil swoje propozycje tych umiejetnosci, jednak
idealnie bedzie jesli zrobi to wpisujac przy kazdej z nich:
Wysoko, bardzo wysoko, nisko, niznacznie, srednio itd. zamiast
konkretnych wartosci, gdyz i tak zostana one ustalone w relacji do
innych istniejacych czy powstajacych gildii.
Co my Galen, Lord Ishtar proklamujemy i przestrzegac nakazujemy.