Samouczek dla nowych graczy.

Wszelkie pomysły dotyczące Arkadii.
Awatar użytkownika
Slewhut
Posty: 111
Rejestracja: 15 lut 2018 14:00

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Slewhut »

Mysle ze pytanie jest czy Arkadii oplaca sie rozbudowywac kod pod nowych graczy i marnowac na to zasoby (co jest dla starych bez sensu), czy moze myslec juz tylko o starych..


CHWILA!!

A moze zrobic samouczka takiego dla jednych i drugich? Tzn. Stare postacie dostana jakis exp za nauczenie czegos nowych? Mogloby to byc w stylu byciem nauczycielem dla tego mlodego? Do pewnego stopnia. Taka tylko nauka podstaw. Wtedy Ci starzy gracze nie przechodziliby obojętnie obok takiego młodzika zajęci swoimi sprawami, bo gra by ich zachęcała do zajęcia się i zarobienia, wyexpienia na tym młodym.

Chodzi o jak najwyższy lvl, czy o dobrą zabawę z innymi graczami?

Może to jest jakaś myśl?


Jeżeli stary zaprowadzi młodego w nowe miejsce no to obaj expią. Jeżeli młody dostanie expa to stary też, za naukę życiową. Coś w stylu: exp młodego za zabicie szczura wpływa na starego gracza za to, że pokazał jak się szczury zabija.
Ostatnio zmieniony 15 lut 2018 17:32 przez Slewhut, łącznie zmieniany 1 raz.
Wieje wiatr w mojej głowie
Nad doliny i nad sady niesie mnie
Wieje wiatr w mojej głowie
On pieśń wolności niesie mi
Awatar użytkownika
Elia
Posty: 23
Rejestracja: 05 gru 2017 01:16

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Elia »

Naprawdę nabicie pierwszego, drugiego levelu nie wymaga wielkiego wysiłku, praktycznie "robi się samo".. Wystarczy zrobić parę zadań , które same w sobie czasami sa frajdą i pomachać mieczykiem (pamiętać o wł lub wył formy jak kto woli). Ja jako też względnie nowy gracz , nie rozumiem takiego nagradzania za nic ( za zakupy, wysłanie listu- serio?)
Jeśli się zaczyna grać to warto po prostu trochę poczytać, na temat komend również i to naprawdę wystarczy a i satysfakcja jest większa. Rozumiem, że czasami ułatwienia jakieś by się przydały ale bez przesady..Takie moje zdanie.
Co do zajmowania się tymi początkującymi przez starszych graczy to trochę własnej też inicjatywy i ZAWSZE znajdzie się ktoś kto wesprze i pomoże, często aż nadto.
Which would be worse - to live as a monster?
Or to die as a good man?
Awatar użytkownika
Raenn
Posty: 97
Rejestracja: 01 sty 2016 16:27
Lokalizacja: Kraków/Toruń

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Raenn »

Jakkolwiek większość propozycji była nieco surrealistyczna, pragnę zwrócić uwagę, że arce przydałaby się reforma komend w celu ujednolicenia szyku, żeby zawsze był taki sam. Po tych paru latach gry, wciąż nie mogę się nauczyć, jaka komenda ma szyk taki a jaka siaki.
Awatar użytkownika
Slewhut
Posty: 111
Rejestracja: 15 lut 2018 14:00

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Slewhut »

Podejście do samouczka może być różne.

Darmowy exp i złoto.

Przyjemność z gry.


Pytanie jak kto trafił na Arkadie i czego po niej oczekuje. Jak przybledzie pokazac ze to fajna gra, rozbudowana, jak szybko go nauczyc poslugiwania sie komendami i jak go zachecic do wczucia sie w ten swiat i w odgrywana role?

Metoda marchewki?

Rozbudzenie ciekawości?

Pierwotna łatwość rozbudowywania postaci?

Komunikacja z innymi graczami? Coś w stylu spotyka starego i może powiedzieć WOW, też taki chce byc!


Dodatkowo myślę czy nie zbudować jakiegoś mechanizmu oglądania i czytania opisów lokacji..
Wieje wiatr w mojej głowie
Nad doliny i nad sady niesie mnie
Wieje wiatr w mojej głowie
On pieśń wolności niesie mi
Awatar użytkownika
Airhil
Posty: 227
Rejestracja: 25 paź 2016 19:49
Lokalizacja: Køge

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Airhil »

Raenn, zgadzam się całym sobą! Wciąz myli mi się kolejność "jak? do kogo?", bo w połowie komend jest odwrotna.

Co do posta Slewhuta... Wypowiedz się teraz zrozumiale i po polsku, proszę. Rzucasz hasłami i skrótami myślowymi, których mam wrażenie (i nadzieję), że nie rozumiem.

I fakt, że stare postaci zabierają nowe na szczury jest... jest śmieszny. Moją postać od razu zabrano do miejsca, gdzie to ta starsza postać expiła. Wręcz ominąłem ten początkowy etap zabijania szczurów i noszenia paczuszek. Nie żałuję, bo pocztylion czy szczurołap do do elfa w kozaczkach nie pasuje ani trochę :lol:

Jeśli już ktoś ma czas, żeby zająć się taką młodą postacią, to się nią zajmuje, pomaga jej, oprowadza, często nawet pomaga w komendach. Jedyne, co trzeba zrobić, to może (nie wiem, tak mi tylko głupi pomysł przyszedł do głowy) pobawić się samemu, aż spotka takiego chwilowego (lub dłużej, kto wie?) mentora.

A o komunikacji z graczami mówisz, jakbyś naprawdę jej nie doświadczył. Może jednak przejdź się na tę pocztę i poznaj kogoś?

I jaki mechanizm oglądania i czytania opisow? :shock:
Awatar użytkownika
Irrindariel
Posty: 12
Rejestracja: 17 sty 2018 03:20

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Irrindariel »

Fakt, największy problem jaki jest z początku, to właśnie z komendami, więc tutaj również się zgadzam, że wymagałoby to drobnej poprawki, żeby tą kolejność poprawić.

Slewhut - przede wszystkim pograj trochę najpierw, zobacz na czym to wszystko polega, jak działa zmęczenie, jak działają walki i inne tego typu rzeczy, później wypowiadaj się o mechanice wszelakiej, bo będziesz miał jakieś pojęcie, dlaczego niektóre rzeczy nie mają sensu. Dodatkowo wspominasz o rozbudzeniu ciekawości. Jak 1 raz tu przyszedłem, to sam w sobie świat był dla mnie ciekawy i poszedłem się rozglądać. Czytać opisy, obserwować, poznawać graczy itd. Wielkiej zachęty nie potrzebowałem.

I też chyba nie rozumiem co masz na myśli przez "mechanizm czytania i oglądania lokacji". Wpisujesz sp i masz opis, chyba że nie wyłączyłeś ich na początku w ustawieniach, by mieć tylko krótkie, to są widoczne od razu po przejściu na lokacje. Oglądać również możesz poszczególne przedmioty.
Szukając wroga, musisz liczyć się z tym, że go znajdziesz.
Awatar użytkownika
Slewhut
Posty: 111
Rejestracja: 15 lut 2018 14:00

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Slewhut »

Ale ja juz troche pogralem - 12 godzin. 12 godzin naszego realnego czasu to kupa czasu. Nauczylem sie roznosic paczki, walczyc ze szczurami, zrobilem 2 questy, cos tam kupilem i porozmawialem z kilkoma graczami. Z jednym odbylem dluzsza ciekawa rozmowe.

Po wiosce startowej poczulem sie juz calkowicie opuszczony przez samouczek. Wpisywanie komed to jeden koszmar. Tym bardziej jak probuje z kims prowadzic ciekawa rozmowe. Jedna, druga, .. dziesiata nietrafiona komenda. Wpisuje ?emocje, ?komendy i wtedy slysze od tamtego gracza: "A marnuje czas, bywaj". Robie questa i mnie krew zalewa bo nie moge dobrac skladni, dolozyc w odpowiednim miejscu "do".

Wiem ze opisuje sprawy z kosmosu. Ale jak dla mnie silnik gry moze swiezego gracza stopniowo wprowadzac, zachecac, albo pozostawic gracza samemu sobie, aby sam sobie radzil. Pytanie co lepsze? Mysle ze sterowanie Arkadia jest trudne i nie intuicyjne. Tym bardziej ze dla kogos calkowicie poza tematem jest to abstrakcja. Pokazalem Arkadie dwom kolegom z pracy i odbior byl taki jak moj.

Wytrzymalem 12 godzin. Pytanie czy gracze maja przechodzic przez jakas selekcje i rezygnowac w zderzeniu z gra i swoim brakiem cierpliwosci? Wszyscy tutaj na forum wypowiadaja sie ze dali rade i teraz sa zadowoleni. Trzeba by tez spytac tych ktorzy rady nie dali i zrezygnowali.

Rzucam pomyslami. Probuje wskrzesic dyskusje.

Wniosek to poprawa komend. Aby byla jednakowa skladnia dla wszystkich komend, czyli unifikacja. Ja dodatkowo proponowalbym bardziej zaawansowany system podpowiedzi, taki rozpoznajacy literowki, inne czasy itp... poprzestawiana skladnie. Tak aby podpowiadal mozliwosci wpisywania komend. Wpisalem zle, to mi terminal podpowie. Jak sie gra w gre fabularna to mistrz gry nie mowi: "I co robicie?" tylko snuje opowiesc, podpowiada mozliwosci. A tutaj jak jest: "Slucham?", "Nie rozumiem" NPC tez mogliby reagowac na nieznane pytania propozycja rozmowy na znane im tematy to bardzo ozywiloby dialog z nimi. Dodatkowo moglyby byc aliasy, czyli nie tylko "powiedz", a: "zeknij", "przemow" itd... aby Ci wszyscy swiezi mogli przez przypadek trafic w odpowiednia komende. Iles aliasow na kazda komende i zwiekszy sie intuicyjnosc interfejsu.

Jak dla mnie wciagniecie innych graczy w samouczek to tez pewne rozwiazanie. Tak aby Ci starsi gracze byli zacheceni do pomocy. Ale jednym z celow gry bylo wprowadzanie mlodych. Wyszukiwanie swiezynek i wprowadzanie w swiat gry. Mozliwe ze bylaby to innowacyjnosc w grach.
Wieje wiatr w mojej głowie
Nad doliny i nad sady niesie mnie
Wieje wiatr w mojej głowie
On pieśń wolności niesie mi
Awatar użytkownika
Airhil
Posty: 227
Rejestracja: 25 paź 2016 19:49
Lokalizacja: Køge

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Airhil »

Nie no, gratulacje, 12 godzin to mnóstwo czasu, tak, doskonała ilość, aby zapoznać się z grą i poznać zasady w niej panujące. Zwłaszcza w takiej :lol:
Sam miałem trzy podejścia i każde z nich z pewnością było dłuższe. I nie chodzi o intuicyjność, ale może o to, że do Arki trzeba w jakiś sposób dojrzeć i przestawić się z zabijanki na muda.

Problem w tym, że Arkadia nie ma niejako Mistrza Gry. Ma czarodziejów, którzy kreują świat i wkraczają, kiedy to konieczne. Nie jest możliwe, aby czuwali nad każdą sytuacją. Musiałbyś mieć wtedy jednego aktywnego wiza na każdego aktywnego gracza. To wciąż tylko gra i reaguje na konkretne komendy. Trzeba je poznać i tyle. Nie może ci wpaść ta odpowiednia do głowy? "namysl sie nad tym i zaklaskaj glosno". Ktoś ci wtedy może podpowiedzieć, że jest komenda, którą możesz to zrobić. Jeśli gracze nie ma, to zgaduj. Bo iloma słowami można zaklaskać, klaskać, poklaskać? większość emocji jest naprawdę intuicyjna i nie trzeba znać całej listy dostępnych komend, aby odgrywać.

Naprawdę uważasz, że "rzeknij" i "przemow" przyjdą młodym graczom do głowy szybciej niż "powiedz"?

A starsi gracze naprawdę, naprawdę chętnie pomagają. Najrozkoszniejszy widok, jaki pamiętam, to jakiś templariusz Chaosu syczący żółtodziobowi w jaki sposób może zdobywać pieniądze na swoim poziomie i co go może spotkać w przyszłości. Nawet go nie nawracał. Widziałem nawet ogra opiekującego się innym. Więc możesz dalej się upierać przy nagrodach za to, a możesz zwyczajnie uzbroić się w tę cierpliwość i odkrywać wszystko powoli.
Awatar użytkownika
Slewhut
Posty: 111
Rejestracja: 15 lut 2018 14:00

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Slewhut »

O prosze bardzo nie wiedzialem jaki przyklad znalezc, z klaskaniem dobrze pasuje:
aliasy to klaskaj, zaklaskaj, klaszcz...

Ale to jest w miare proste. Jak moge wyrazic smutek? Wejda komendy: posmutniej, zasmuc sie, zrob smutna mine, zrob podkowke? No i troche to takie.. No nieprzyjemne uczucie dla mnie jak ciagle mam "Slucham?", dlaczego nie moze pojawic sie podpowiedz odpowiedniej komendy? Tym bardziej ze w internecie robi sie to standard. Wpisujesz cos w wyszukiwarce i Tobie pomaga, podpowiada, usuwa bledy. Jest intuicyjna.


Rozumiem, ze w dziale bank pomyslow mozna puscic troche wodze fantazji. Jak dla mnie powinny byc podpowiedzi. Dlaczego mam byc pokarany przez interfejs komunikatem "Slucham?" przez to ze nie znam odpowiedniej komendy. To w koncu MUD, a nie zabijanka (w ktorej uzywal bym tylko zabij, zaatakuj, uniknij, oslon itd..), chcialbym miec wieksza swobode w wyrazaniu emocji. A ten interfejs mnie ogranicza. Twoja odpowiedz brzmi jak dla mnie. Graj dluzej i daj sie ograniczyc, cierpiac katusze wystukujac po dziesiatki razy niepoprawne komendy i naucz sie wyrazac swoje emocje w ten i tylko ten jeden sposob jaki przewiduje lista ?emocje
Wieje wiatr w mojej głowie
Nad doliny i nad sady niesie mnie
Wieje wiatr w mojej głowie
On pieśń wolności niesie mi
Awatar użytkownika
Airhil
Posty: 227
Rejestracja: 25 paź 2016 19:49
Lokalizacja: Køge

Re: Samouczek dla nowych graczy.

Post autor: Airhil »

Naprawdę jesteśmy już tak leniwi, że wielką trudność sprawia nam wpisanie trzech pierwszych słów, jakie przyjdą nam do głowy?

Jeśli to nie działa, zastanów się, w jaki sposób wyrażasz smutek. Jak zmienia się twój wyraz twarzy, twoje spojrzenie? Jesteś smutny, bo jesteś smutny i już? Niektóre pochodzenia/stowarzyszenia mają swoje komendy na wyrażanie smutku: jedni żałośnie wyją, inni bezsilnie zaciskają pięści w cichym cierpieniu. W jaki sposób mogłaby to zrobić twoja postać? (jeśli już nie masz żadnego pomysłu to nawet "popatrz smutno" czy "ppowiedz cicho Ble" już działa.

I wcale nie każę ci się ograniczać, tylko właśnie rozwinąć. Nie znajdujesz właściwej komendy "ppowiedz Ble. - Mezczyzna wzdycha glosno, wyrazajac swoje niezadowolenie." albo "namysl sie nad czyms, wzdychajac glosno".

Emocje można wyrażać na wiele sposobów. Dla mnie takie "wyraź radość/smutek/zażenowanie" jest ograniczeniem. A już "usmiech wesolo/usmiech z trudem/usmiech krzywo" mówi znacznie więcej o tym, jak czuje się twoja postać i co chcesz własnie pokazać, a wszystko wyrażone jedną komendą i odpowiednim przysłówkiem!
ODPOWIEDZ